Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/4801
Type: Monografia
Title: Pesquisas sobre o estudo de funções com tecnologias digitais nos dois últimos Enems
Author: Dal Piva, Daniela
First advisor: Scheffer, Nilce Fátima
metadata.dc.contributor.referee1: Binotto, Rosane Rossato
metadata.dc.contributor.referee2: Petry, Vitor José
Resume: No atual cenário da educação brasileira, torna-se grande a importância das tecnologias digitais para o ensino. Nesse sentido, o trabalho aqui apresentado tem por objetivo investigar: as características assumidas pelas pesquisas relacionadas ao estudo de funções na Educação Básica com Tecnologias Digitais; os conceitos matemáticos mais relevantes, sua frequência, os softwares utilizados, a metodologia e a abordagem dada ao tema pelas pesquisas brasileiras publicadas nos anais dos dois últimos ENEMs (Encontro Nacional de Educação Matemática). A pesquisa em questão é qualitativa e considera a análise documental para a constituição dos dados. Para isso, foram analisados 33 trabalhos publicados nos Anais do XII ENEM (2016) e 22 trabalhos publicados nos Anais do XIII ENEM (2019), que tratam do estudo de funções. A coleta de dados ocorreu por meio de um instrumento que visava levantar as características essenciais na busca de respostas para o problema de pesquisa. Os dados, por sua vez, foram organizados em tabelas, a partir das quais foram analisados e apresentados em categorias de conteúdo também a partir de gráficos. Neste sentido, foi possível identificar o referencial teórico, a metodologia de pesquisa utilizada, as características de cada atividade desenvolvida, as tecnologias digitais utilizadas e a abordagem dada ao tema em estudo, aspectos que mais se destacaram nos trabalhos presentes nos ENEMs. Observou-se, também, um aumento nos esforços dedicados à Formação de Professores de Matemática e Ensino Superior além da Educação Básica, bem como ao estudo de funções e instrumentos que os auxiliem, como as Tecnologias Digitais, em especial com o software GeoGebra.
Abstract: In the current scenario of Brazilian education, the importance of digital technologies for teaching becomes great. In this sense, the work presented here aims to investigate: the characteristics assumed by the researches related to the study of functions in Basic Education with Digital Technologies, the most relevant mathematical concepts, their frequency, the software used, the methodology and the approach given to the theme for the Brazilian research published in the annals of the last two ENEMs (National Meeting of Mathematical Education). The research in question is qualitative that considers the documentary analysis for the constitution of the data. For this, 33 works published in the Annals of the XII ENEM (2016) and 22 works published in the Annals of the XIII ENEM (2019), which deal with the study of functions, were analyzed. Data collection took place using an instrument that aimed to raise the essential characteristics in the search for an answer to the research problem. The data, in turn, were organized in tables, from which they were analyzed and presented in content categories also from graphs. In this sense, it was possible to identify the theoretical framework, the research methodology used, the characteristics of each activity developed, the digital technologies used and the approach given to the topic under study, aspects that stood out most in the works present in the ENEMs. There was also an increase in efforts dedicated to the Training of Teachers of Mathematics and Higher Education in addition to Basic Education, as well as the study of functions and instruments that help them, such as Digital Technologies, especially with the GeoGebra software.
Keywords: Matemática
Encontro Nacional de Educação Matemática
Tecnologias
Software Geogebra
Funções
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Chapecó
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/4801
Issue Date: 18-Dec-2020
Appears in Collections:Matemática

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DAL PIVA.pdf1,83 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.