Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/4979
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Loss, Adriana Salete-
dc.contributor.referee1Campos, Márcia Farinella Soares de-
dc.contributor.referee2Bampi, Susiane Maria-
dc.creatorOngaratto, Daniela-
dc.date2019-12-
dc.date.accessioned2022-01-20T18:01:17Z-
dc.date.available2019-12-12-
dc.date.available2022-01-20T18:01:17Z-
dc.date.issued2019-12-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/4979-
dc.description.abstractThe present work has as its theme the challenges of women in the continuation of the Pedagogy course. It is proposed to analyze what has been hindering the permanence of the students of the Pedagogy course of the Federal University of the Southern Frontier / Erechim campus, as well as, what are the reasons for the dropout of the course. Thus, this paper aims to identify among the students who dropped out of the Pedagogy course, from 2015 to 2018, the difficulties and reasons for not staying, in order to collaborate with a diagnosis for the course to reflect and constitute administrative-pedagogical support actions. The methodologies used for the production of this work were: qualitative bibliographic research, as well as analysis of semi-structured interviews conducted with former students of the Pedagogy course. In the bibliographical studies analyzed, gender differences and inequalities are neither natural nor biological, nor is it an innocuous phenomenon, given that this impact is noticeable in several spheres. In the face of the interviews, we highlight the difficulties of reconciling the responsibilities of family, work and academic life.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho tem como tema os desafios da mulher na permanência do curso de Pedagogia. Propõe-se analisar o que tem dificultado a permanência das estudantes do curso de Pedagogia da Universidade Federal da Fronteira Sul/campus Erechim, bem como, quais os motivos das desistências do curso. Assim, este trabalho tem como objetivo geral, identificar entre as estudantes que desistiram do curso de Pedagogia, no período de 2015 a 2018, as dificuldades e os motivos da não permanência, de modo a colaborar com um diagnóstico para o referido curso refletir e constituir ações administrativo-pedagógicas de apoio. As metodologias utilizadas para a produção deste trabalho foram: pesquisa bibliográfica qualitativa, bem como análise de entrevistas semiestruturadas realizadas junto à ex-alunas do curso de Pedagogia. Nos estudos bibliográficos analisados, as diferenças e as desigualdades de gênero não são naturais nem tão pouco biológicas, também não é um fenômeno inócuo, tendo em vista que este impacto é perceptível em diversas esferas. Frente às entrevistas, destaca-se as dificuldades de conciliar as responsabilidades da família, trabalho e vida acadêmica.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Thiago Menezes Cairo (thiago.cairo@uffs.edu.br) on 2022-01-20T15:12:13Z No. of bitstreams: 1 ONGARATTO.pdf.pdf: 825775 bytes, checksum: 78c43c60562034894b06951b64798de4 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2022-01-20T18:01:17Z (GMT) No. of bitstreams: 1 ONGARATTO.pdf.pdf: 825775 bytes, checksum: 78c43c60562034894b06951b64798de4 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2022-01-20T18:01:17Z (GMT). No. of bitstreams: 1 ONGARATTO.pdf.pdf: 825775 bytes, checksum: 78c43c60562034894b06951b64798de4 (MD5) Previous issue date: 2019-12en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Erechimpt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEstudantept_BR
dc.subjectTrabalhadorapt_BR
dc.subjectMulherpt_BR
dc.subjectDificuldades de Permanênciapt_BR
dc.subjectEnsino superiorpt_BR
dc.titleAs vozes da desistência no curso de Pedagogia da UFFS/Campus de Erechimpt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
Appears in Collections:Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ONGARATTO.pdf.pdf806.42 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.