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Campo DCValorIdioma
dc.contributor.advisor1Simões, Willian-
dc.contributor.referee1Selivan, Locenir T. de Moura-
dc.contributor.referee2Rivero, Andréa Simões-
dc.creatorBrandão, Sabrina-
dc.creatorBoita, Taise Raquel-
dc.date2021-10-15-
dc.date.accessioned2022-03-04T14:25:10Z-
dc.date.available2022-02-11-
dc.date.available2022-03-04T14:25:10Z-
dc.date.issued2021-10-15-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/5048-
dc.description.abstractThis paper seeks to analyze how the theme of Environmental Education fits into the curriculum guidance document for Early Childhood Education in the region of the Association of Municipalities of the West of Santa Catarina (AMOSC). The research is documentary and was developed through content analysis. From the mapping of the registration units, the selection of key concepts found in the curriculum document and the theoretical-conceptual dialogues carried out, we found that the Early childhood education Curriculum of the AMOSC region (2019) contemplates and opens paths for the work with Environmental Education in Early Childhood Education. However, in a shy way, without addressing the issue as one of the main topics. We conclude that the aforementioned curricular guidance document should give more prominence to Environmental Education and that it moves between the political-pedagogical aspects of pragmatic and critical Environmental Education.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho busca analisar como o tema da Educação Ambiental se insere no documento de orientação curricular da Educação Infantil da região da Associação dos Municípios do Oeste de Santa Catarina (AMOSC). A pesquisa é documental e foi desenvolvida por meio da análise de conteúdo. A partir do mapeamento das unidades de registro, a seleção de conceitos-chave que se encontram no documento curricular e os diálogos teórico-conceituais realizados, constatamos que o Currículo da educação infantil da região da AMOSC (2019) contempla e abre caminhos para o trabalho com a Educação Ambiental na Educação Infantil. Porém, de maneira tímida, sem abordar a temática como um dos tópicos principais. Concluímos que o referido documento de orientação curricular deveria dar mais destaque à Educação Ambiental e que o mesmo transita entre as vertentes político-pedagógicas de Educação Ambiental pragmática e crítica.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Rafael Pinheiro de Almeida (rafael.almeida@uffs.edu.br) on 2022-02-11T16:46:16Z No. of bitstreams: 1 BRANDÃO.pdf: 3241199 bytes, checksum: 7557d13b7363eae19ac27221a842a76b (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2022-03-04T14:25:10Z (GMT) No. of bitstreams: 1 BRANDÃO.pdf: 3241199 bytes, checksum: 7557d13b7363eae19ac27221a842a76b (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2022-03-04T14:25:10Z (GMT). No. of bitstreams: 1 BRANDÃO.pdf: 3241199 bytes, checksum: 7557d13b7363eae19ac27221a842a76b (MD5) Previous issue date: 2021-10-15en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Chapecópt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAssociação dos Municípios do Oeste de Santa Catarinapt_BR
dc.subjectEducação ambientalpt_BR
dc.subjectEducação infantilpt_BR
dc.subjectEnsino e aprendizagempt_BR
dc.subjectCurrículopt_BR
dc.titleA educação ambiental na educação infantil: uma análise do documento de orientação curricular da AMOSCpt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
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