Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/5105
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Seganfredo, Katia Aparecida-
dc.contributor.referee1Beltrame, Lisaura Maria-
dc.contributor.referee2Pianovski, Regina Bonat-
dc.creatorSilva, Samara Terres da-
dc.creatorBitelo, Tailane da Silva-
dc.date2021-10-07-
dc.date.accessioned2022-03-08T13:35:45Z-
dc.date.available2022-02-18-
dc.date.available2022-03-08T13:35:45Z-
dc.date.issued2021-10-07-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/5105-
dc.description.abstractThis research was developed for the Final Paper of the degree in Pedagogy from Universidade Federal da Fronteira do Sul (Federal University of Fronteira Sul). Considering that early childhood education is an important stage in children's development and learning, this research problematizes early childhood education in the countryside. The main purpose is to analyze how access to childhood education of children living in rural areas interferes with development and learning in the early years. The research was developed based on a qualitative approach, supported by Minayo (2008) and Severino (2014). The research sources were based on the bibliographic, documental and field research analysis with interviews. The research brings as theoretical foundation the authors Lima; Melo (2020), Pereira; Castro (2021), Caldart (2009), Souza (2012), Caldart; Pereira; Alentejo; Frigotto (2012), Martins (2015), Paschoal; Machado (2009), Barbosa and Fernandes (2013), Barbosa; Silva; Pasuch; Loyal; Silva; Freitas; Albuquerque (2012), Ribeiro; Silva (2013). The research is split into three parts. In the first part, we address the concepts of Rural Education, Countryside Education and Early Childhood Education in the countryside, providing a contextualization of the path of early childhood education and the struggles people face when accessing education in rural areas. The second part deals with the data analysis on admission, permanence and access to early childhood education collected from field research carried out at Alípio José da Rosa Public School. Finally, we analyzed the school performance of children associated with access to early childhood education.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa foi desenvolvida para o Trabalho de Conclusão de Curso, de licenciatura em Pedagogia da Universidade Federal da Fronteira Sul. Considerando que a educação infantil é uma fase importante no desenvolvimento e aprendizagem das crianças, esta pesquisa problematiza a educação infantil no campo. O objetivo principal é analisar, como o acesso à educação infantil das crianças que moram em áreas rurais interfere no desenvolvimento e na aprendizagem nos anos iniciais. A pesquisa foi desenvolvida a partir de uma abordagem qualitativa, embasada por Minayo (2008) e Severino (2014). As fontes de pesquisa foram a análise bibliográfica, documental e pesquisa de campo, com realização de entrevistas. A pesquisa traz como fundamentação teórica os autores Lima; Melo (2020), Pereira; Castro (2021), Caldart (2009), Souza (2012), Caldart; Pereira; Alentejano; Frigotto (2012), Martins (2015), Paschoal; Machado (2009), Barbosa e Fernandes (2013), Barbosa; Silva; Pasuch; Leal; Silva; Freitas; Albuquerque (2012), Ribeiro; Silva (2013). A pesquisa está organizada em três capítulos, no primeiro abordamos os conceitos de Educação Rural, Educação do Campo e Educação Infantil no Campo, realizando uma contextualização sobre a trajetória da educação infantil e as dificuldades de acesso à educação enfrentados nas áreas rurais. O segundo capítulo, trata da análise dos dados de ingresso, permanência e acesso à educação infantil e anos iniciais, coletados a partir da pesquisa de campo realizada na Escola Básica Municipal Alípio José da Rosa. Por fim, analisamos o desempenho escolar de crianças dos anos iniciais, associadas ao acesso à educação infantil.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Rafael Pinheiro de Almeida (rafael.almeida@uffs.edu.br) on 2022-02-18T17:24:50Z No. of bitstreams: 1 SILVA.pdf: 1684499 bytes, checksum: d2763b3e58c8591dc9f6e33484e5db37 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2022-03-08T13:35:45Z (GMT) No. of bitstreams: 1 SILVA.pdf: 1684499 bytes, checksum: d2763b3e58c8591dc9f6e33484e5db37 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2022-03-08T13:35:45Z (GMT). No. of bitstreams: 1 SILVA.pdf: 1684499 bytes, checksum: d2763b3e58c8591dc9f6e33484e5db37 (MD5) Previous issue date: 2021-10-07en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Chapecópt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEscola ruralpt_BR
dc.subjectEducação infantilpt_BR
dc.subjectEnsino e aprendizagempt_BR
dc.subjectEnsino fundamentalpt_BR
dc.titleEducação infantil: uma verdade desveladapt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
Appears in Collections:Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SILVA.pdf1.65 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.