Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/5138
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Myskiw, Antonio Marcos-
dc.creatorOliveira, Aline Fabrício de-
dc.date2017-12-07-
dc.date.accessioned2022-03-09T19:20:57Z-
dc.date.available2022-03-09T19:20:57Z-
dc.date.issued2017-12-07-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/5138-
dc.description.abstractNowadays, the theme of digital inclusion is highlighted in society in general and, in schools, it is also possible to highlight this attempt to guarantee access to Information and Communication Technologies - ICTs, favoring the exchange of information and knowledge among individuals. To do so, it is necessary to perform an analysis of how digital inclusion is happening in rural schools, since it is not enough to make electronic equipment available, it is necessary to create strategies that enhance the use of these technologies in the classroom. In this context, the present research discusses and analyzes the situation of the Flor da Serra State College in relation to digital inclusion and the use of ICTs in the classroom. In addition, based on questionnaires and interviews conducted with students and the school's pedagogue, it seeks to identify the difficulties encountered by them in the use of technological materials to supply the deficiency of internet access in the pedagogical process. Also presenting the students' perception in the school space from the limits in the process of digital inclusion.pt_BR
dc.description.resumoNos dias atuais, a temática da inclusão digital encontra destaque na sociedade de modo geral e, nas escolas, também é possível evidenciar esta tentativa de garantir o acesso às Tecnologias de Informação e Comunicação – TIC’s, favorecendo as trocas de informações e conhecimentos entre os indivíduos. Para isso, é preciso realizar uma análise de como a inclusão digital vem acontecendo nas escolas do campo, uma vez que, não basta disponibilizar os equipamentos eletrônicos, é preciso criar estratégias que potencializem o uso destas tecnologias em sala de aula. Neste contexto, a presente pesquisa discute e analisa a situação do Colégio Estadual do Campo de Flor da Serra em relação à inclusão digital e ao uso das TIC’s em sala de aula. Além disso, a partir de questionários e entrevista realizadas com alunos e a pedagoga da escola, busca identificar as dificuldades encontradas pelos mesmos na utilização de materiais tecnológicos para suprir à deficiência de acesso a internet no processo pedagógico. Apresentando também a percepção dos alunos no espaço escolar a partir dos limites no processo de inclusão digital.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Isac Soares Emidio (isac.emidio@uffs.edu.br) on 2022-03-02T18:07:51Z No. of bitstreams: 1 OLIVEIRA.pdf: 780897 bytes, checksum: e811f85314dfc0f475afab38c22584b5 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2022-03-09T19:20:57Z (GMT) No. of bitstreams: 1 OLIVEIRA.pdf: 780897 bytes, checksum: e811f85314dfc0f475afab38c22584b5 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2022-03-09T19:20:57Z (GMT). No. of bitstreams: 1 OLIVEIRA.pdf: 780897 bytes, checksum: e811f85314dfc0f475afab38c22584b5 (MD5) Previous issue date: 2017-12-07en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Realezapt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEscola Ruralpt_BR
dc.subjectTecnologia Educacionalpt_BR
dc.subjectInclusão Escolarpt_BR
dc.titleTecnologias digitais na escola do campo: o caso do Colégio Estadual do Campo de Flor da Serra, Realeza / PRpt_BR
dc.title.alternativeDigital technologies in the field school: State College of the Flower Field of the Serra, Realeza / PRpt_BR
dc.typeArtigo Cientificopt_BR
Appears in Collections:Ciências Biológicas - Licenciatura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
OLIVEIRA.pdf762.59 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.