Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/5340
Type: Monografia
Title: Etnografia sobre a experiência da ocupação estudantil na escola indígena Fen'nó da terra indígena Toldo Chimbangue em Chapecó/SC
Author: Hoss, Eloise Kist
First advisor: Savoldi, Adiles
metadata.dc.contributor.referee1: Carminati, Fábio
metadata.dc.contributor.referee2: Renk, Arlene
Resume: Através do trabalho de campo – exercício que conjuga métodos de observação participante, entrevista e escrita de diário de campo –, realizado durante os meses de abril, julho, setembro e outubro de 2017, apresento uma descrição etnográfica das práticas de resistência juvenil e a agência feminina observada através das interações com estudantes na Escola Indígena de Ensino Fundamental (EIEF) Fen’Nó. Durante as observações participantes realizadas na Terra Indígena (T.I.) Toldo Chimbangue, entrevistei quatro estudantes, mulheres, jovens, Kaingang e Guarani, na faixa etária entre 13 e 18 anos. Através das entrevistas, analiso as dimensões da experiência étnica (BARTH, 2005) e da agência feminina (ORTNER, 2006) vivenciadas na mobilização estudantil de ocupação escolar realizada na EIEF Fen’Nó em outubro de 2016. Com base no diálogo realizado com as estudantes, emergem os relatos de reconhecimento da ancestralidade Kaingang na memória das “netas”, em sentido simbólico, de Ana Fortes do Nascimento, a Fen’Nó.
Abstract: Through the field work - an exercise that combines methods of participant observation, interview and writing of a field diary -, conducted during the months of April, July, September and October 2017, I present an ethnographic description of the youth resistance practices and the female agency observed through interactions with students at Indigenous Elementary School Fen'Nó. During the participant observations carried out in the Toldo Chimbangue Indigenous Land, I interviewed four students, women, youth, Kaingang and Guarani, aged between 13 and 18 years. Through the interviews, I analyze the dimensions of the ethnic experience (BARTH, 2005) and the female agency (ORTNER, 2006) experienced in the student mobilization of school occupation held at Indigenous Elementary School Fen'Nó in October 2016. Based on the dialogue with the students, the reports of recognition of the Kaingang ancestry comes up in the memory of the "granddaughters", in a symbolic meaning, of Ana Fortes do Nascimento, the Fen'Nó.
Keywords: Kaingang
Guarani
Escola
Ensino fundamental
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Chapecó
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/5340
Issue Date: 19-Oct-2021
Appears in Collections:Ciências Sociais - Licenciatura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
HOSS.pdf1,83 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.