Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/5783
Type: Monografia
Title: Fração e seus significados: uma revisão sistemática de artigos científicos
Author: Barazetti, Taisa
First advisor: Melo, Marisol Vieira
metadata.dc.contributor.referee1: Lima, Rosana Catarina Rodrigues de
metadata.dc.contributor.referee2: Menoncini, Lucia
Resume: Este trabalho de conclusão de curso tem como objetivo identificar quais os significados de frações são evidenciados nos artigos científicos que têm como foco o ensino de frações com a utilização de recursos pedagógicos no Ensino Fundamental. Para tanto foi desenvolvido uma pesquisa do tipo Estado da Arte por meio de leituras e análises dos artigos que compõem o corpus deste estudo, resultantes de buscas realizadas na plataforma de periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES. Os resultados obtidos restringem-se ao recorte temporal de 2011 à 2020 e indicam que dentre os cinco significados de fração (parte-todo, número, medida, operador multiplicativo, quociente) o mais presente nos artigos é a parte-todo, em situações-problemas como recurso pedagógico mais utilizado. Destaca-se a importância deste estudo, especialmente para problematizar o modo como o conteúdo de frações vem sendo ensinado e a necessidade de se contemplar os diferentes significados para uma aprendizagem mais efetiva e integradora bem como a necessidade de se repensar os recursos pedagógicos disponíveis para se desenvolver os diferentes significados de fração.
Abstract: This course conclusion work aims to identify the meanings of fractions are evidenced in scientific articles that focus on the teaching of fractions with the use of pedagogical resources in Elementary School. Therefore, a State of the Art research was developed through readings and analysis of the articles that make up the corpus of this study, resulting from searches carried out on the journal platform of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel - CAPES. The results obtained are restricted to the time frame from 2011 to 2020 and indicate that among the five meanings of fraction (part-whole, number, measure, multiplicative operator, quotient) the most present in the articles is the part-whole, in problem-situations as the most used pedagogical resource. The importance of this study is highlighted, especially to discuss the way in which the content of fractions has been taught and the need to consider the different meanings for a more effective and integrative learning, as well as the need to rethink the pedagogical resources available to develop the different meanings of fraction.
Keywords: Ensino e aprendizagem
Matemática
Frações
Didática
Ensino fundamental
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Chapecó
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/5783
Issue Date: 30-Nov-2021
Appears in Collections:Matemática

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BARAZETTI.pdf1,77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.