Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/5984
Type: | Monografia |
Title: | Pensamento computacional e a resolução de problemas: possíveis conexões |
Author: | Miecoanski, Bruna |
First advisor: | Reichert, Janice Teresinha |
metadata.dc.contributor.referee1: | Kist, Milton |
metadata.dc.contributor.referee2: | Melo, Marisol Vieira |
Resume: | O Pensamento Computacional popularizou-se a partir de 2006 e foi incluído oficialmente no currículo básico brasileiro com a publicação da Base Nacional Comum Curricular, em 2018. Já o método de Resolução de Problemas preconizado por Polya, em 1945, é um tema consagrado, principalmente na área da Educação Matemática. Tanto o Pensamento Computacional, estruturado por pilares, quanto o método Resolução de Problemas remetem-se a prática de resolver problemas, interligando-se a Matemática. Em que o método de Polya estrutura-se por quatro etapas: compreensão do problema, estabelecimento do plano, execução do plano e retrospecto. Este trabalho considera quatro pilares do Pensamento Computacional: a abstração, a decomposição, o reconhecimento de padrões e os algoritmos. Nesse sentido, a presente pesquisa investiga as possíveis conexões entre os pilares do Pensamento Computacional e as etapas do método de Polya. Para isso, são analisados oito problemas matemáticos por meio de categorias de análise pré-estabelecidas, dois problemas do Programa Internacional de Avaliação de Alunos e seis problemas da Olímpiada Brasileira de Matemática das Escolas Públicas. Os resultados obtidos apontam conexões entre todos os pilares do Pensamento Computacional com as etapas do método de Resolução de Problemas, podendo um pilar estar conectado a mais de uma etapa, por exemplo, o pilar algoritmos apresenta conexão com a etapa execução do plano e com a etapa retrospecto. |
Abstract: | Computational Thinking became popular in 2006 and was officially included in the Brazilian basic curriculum with the publication of the National Common Curricular Base, in 2018. The Problem Solving method advocated by Polya in 1945 is a well-known topic, mainly in the field of Mathematics Education. Both Computational Thinking, structured by pillars, and the Problem Solving method refer to the practice of solving problems, interconnecting Mathematics. In which the Polya method is structured in four stages: understanding the problem, establishing the plan, executing the plan and looking back. This work considers the following pillars of Computational Thinking: abstraction, decomposition, pattern recognition and algorithms. In this sense, the present research investigates the possible connections between the pillars of Computational Thinking and the steps of the Polya method. For this, eight mathematical problems are analyzed through pre-established analysis categories, two problems from the International Student Assessment Program and six problems from the Brazilian Mathematics Olympiad in Public Schools. The results obtained point out connections between all the pillars of Computational Thinking with the steps of the Problem Solving method, and a pillar may be connected to more than one step, for example, the algorithms pillar presents a connection with the plan execution step and with the retrospect step. |
Keywords: | Pensamento computacional Resolução de problemas Matemática Inteligência artificial Base Nacional Comum Curricular |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal da Fronteira Sul |
Acronym of the institution: | UFFS |
College, Institute or Department: | Campus Chapecó |
Type of Access: | Acesso Aberto |
URI: | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/5984 |
Issue Date: | 9-Sep-2022 |
Appears in Collections: | Matemática |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
MIECOANSKI.pdf | 750.09 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.