Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/6004
Type: Artigo Cientifico
Title: A ênfase na colaboração: uma análise das políticas educacionais inclusivas
Author: Reis, Rosimary Gonçalves
First advisor: Gräff, Patrícia
Resume: Neste artigo, investiga-se como os processos colaborativos, a partir de uma ênfase educacional inclusiva, são normatizados e orientados pelas políticas e programas educacionais brasileiros. Para tanto, adotou-se a abordagem qualitativa, de bases documental e bibliográfica, com o objetivo de movimentar o conceito de práticas colaborativas na inclusão escolar, a partir da articulação entre os profissionais de apoio e os professores de classe comum, conformada pelos documentos legais, a partir da Política Nacional de Educação Especial (1994) – que inaugurou os processos inclusivos nas escolas de ensino comum. Os resultados revelam que, no conjunto de políticas, programas e documentos analisados há uma recorrência de termos que induzem à normas e orientações para tais práticas colaborativas, a saber: atuação colaborativa; articulação; cooperação; e, trabalho colaborativo. As conclusões mostram que nas políticas educacionais brasileiras, há uma clara ênfase na colaboração entre e os profissionais de apoio e os professores de ensino comum, com o propósito de deliberar a organização da Educação Especial, convocada a atuar na escola de ensino comum, e articular parceiras com esses professores para a escolarização dos alunos Público Alvo da Educação Especial (PAEE).
Abstract: In this article, we investigate how the collaborative processes based on an inclusive educational education are regulated and guided by Brazilian political and educational programs. Both for the common movement, for professional inclusion, and for the qualitative approach, the documentary and bibliographic bases, the concept of school collaboration practices, based on the association between support and legal class teachers, based on the National Policy of Special Education (1994) – which inaugurates inclusive processes in mainstream schools. The collaborative results disseminate the programs, policies, and documents analyzed in the set of a recurrence of terms that induce norms and guidelines for such collaborative practices, namely: performance; articulation; cooperation; and, collaborative work. The Special Education, with the convening of teachers of Brazilian education, a clear initiative in the collaboration between and the professionals of support of the purpose of purpose teaching the organization of common education, to articulate and of action in the common school partners with these teachers for the schooling of the Students Target Audience of Special Education (PAEE).
Keywords: Educação inclusiva
Política educacional
Política Nacional de Educação Especial
Ensino e aprendizagem
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Chapecó
Type of Access: Acesso Embargado
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/6004
Issue Date: 22-Aug-2022
Appears in Collections:Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
REIS.pdf1,13 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.