Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/6080
Type: | Artigo Cientifico |
Title: | Educação na pandemia: desafios e possibilidades na utilização de plataformas digitais |
Author: | Franceschi, Mirian Maria |
First advisor: | Soares, Izabel Aparecida |
Resume: | As restrições em todos os países devido às características epidemiológicas e patogênicas da pandemia pelo vírus SARS-CoV-2, impôs o fechamento de fronteiras, comércio, cancelamento de eventos, feiras e suspensão das aulas em escolas públicas e privadas na tentativa de evitar aglomeração. O presente trabalho apresenta indicações de metodologias e tecnologias para a educação em tempo de pandemia pela COVID-19, e foi realizado a partir de pesquisa exploratória e bibliográfica na intenção de apresentar à comunidade as estratégias adotadas nacionalmente, no que se refere à suspensão de aulas e confinamento dos alunos. Com os dados elencados nos referenciais bibliográficos foi possível verificar que na adaptação no processo de ensino- aprendizagem, recursos como o webex, Google Classroom, meet, canvas e o aplicativo Zoom se apresentam como ferramentas eficazes na modalidade de educação remota, porém demanda dos professores formação tecnológica. Já os recursos metodológicos utilizados e disponibilizados como, vídeos editados, aulas gravadas, aulas online, elaboração de material nas plataformas digitais em tempo real possibilitam a construção da aprendizagem e possibilitam uma maior autonomia por parte dos estudantes em seu processo de aprendizagem. O presente trabalho busca abordar os desafios encontrados durante a pandemia em relação ao uso das tecnologias digitais, bem como refletir sobre as novas possibilidades que se apresentam para a educação no que diz respeito à construção do conhecimento, utilizando-se de novas formas de aprendizagem. |
Abstract: | Restrictions in all countries due to the epidemiological and pathogenic characteristics of the SARS-CoV-2 virus pandemic imposed the closing of borders, trade, cancellation of events, fairs and suspension of classes in public and private schools in an attempt to avoid crowding. The present work presents indications of methodologies and technologies for education in times of pandemic by COVID-19, and was carried out from exploratory and bibliographical research with the intention of presenting to the community the strategies adopted nationally, regarding the suspension of classes and confinement of students. With the data listed in the bibliographic references it was possible to verify that in the adaptation in the teaching-learning process, resources such as the webex, Google Classroom, meet, canvas and the Zoom application are presented as effective tools in the modality of education remote, but demands technological training from teachers. The methodological resources used and made available, such as edited videos, recorded classes, online classes, preparation of material on digital platforms in real time, enable the construction of learning and allow greater autonomy for students in their learning process. This paper seeks to address the challenges encountered during the pandemic in relation to the use of digital technologies, as well as to reflect on the new possibilities that are presented for education with regard to the construcion of knowledge, using new forms of learning. |
Keywords: | Educação a distância Tecnologia educacional Tecnologia da informação |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal da Fronteira Sul |
Acronym of the institution: | UFFS |
College, Institute or Department: | Campus Realeza |
Type of Access: | Acesso Aberto |
URI: | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/6080 |
Issue Date: | 2021 |
Appears in Collections: | Ciências Biológicas - Licenciatura |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
FRANCESCHI.pdf | 313.11 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.