Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/6734
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Brondani, Clóvis-
dc.contributor.referee1Gomes, Helena Souza Ferreira-
dc.contributor.referee2Roani, Alcione Roberto-
dc.creatorSavitski, Luciana-
dc.date2023-03-21-
dc.date.accessioned2023-08-07T14:00:32Z-
dc.date.available2023-08-07-
dc.date.available2023-08-07T14:00:32Z-
dc.date.issued2023-03-21-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/6734-
dc.description.abstractThis dissertation deals with the problem of justice in Thomas Hobbes. In his texts, the philosopher presents a tension that provokes interpretive discussions between two opposing positions. He talks about justice as a law of nature, however, he asserts that there is no law without a common power. This common power, or obligation to obey the laws, originates in the contract, which leads to the establishment of the State. To support the necessity of the State, Hobbes presents a chaotic state of nature, in which there is no common measure of right and wrong, and conflicts of opinion generate a state of war of all against all. The definition of justice, for the philosopher, is the fulfillment of contracts, which are only valid from the institution of the State, since it is only the State that has the power and authority to guarantee compliance. Therefore, justice can only be effective from the emergence of the sovereign, meaning that justice becomes artificial.pt_BR
dc.description.resumoEssa dissertação trata do problema da justiça em Thomas Hobbes. O filósofo, em seus textos, apresenta uma tensão, a qual provoca discussões interpretativas entre duas posições que se contrapõe, pois ele trata da justiça como uma lei de natureza, no entanto, afirma que não existe lei sem um poder comum. Esse poder comum, ou obrigação diante das leis, origina-se no contrato, o qual leva ao estabelecimento do Estado. Para embasar a necessidade do Estado, Hobbes apresenta um estado de natureza caótico, em que não há medida comum de certo e errado, e os conflitos de opiniões geram um estado de guerra de todos contra todos. A definição de justiça, para o filósofo, é o cumprimento de contratos, os quais só são válidos a partir da instituição do Estado, pois é somente ele que tem poder e autoridade para garantir o cumprimento. De tal forma, que a justiça só pode ser efetivada a partir do surgimento do soberano, ou seja, a justiça passa a ser artificial.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Biblioteca Chapeco (biblio.ch@uffs.edu.br) on 2023-08-07T12:24:02Z No. of bitstreams: 1 SAVITSKI.pdf: 851220 bytes, checksum: 930564aa50b025ad556e005e5e6e2236 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2023-08-07T14:00:32Z (GMT) No. of bitstreams: 1 SAVITSKI.pdf: 851220 bytes, checksum: 930564aa50b025ad556e005e5e6e2236 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2023-08-07T14:00:32Z (GMT). No. of bitstreams: 1 SAVITSKI.pdf: 851220 bytes, checksum: 930564aa50b025ad556e005e5e6e2236 (MD5) Previous issue date: 2023-03-21en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Chapecópt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Filosofiapt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectJustiçapt_BR
dc.subjectFilosofiapt_BR
dc.subjectContratopt_BR
dc.subjectEstadopt_BR
dc.titleA justiça em Thomas Hobbespt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.levelMestradopt_BR
Appears in Collections:Programa de Pós-Graduação em Filosofia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SAVITSKI.pdf831.27 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.