Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/6777
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Guedes, Anibal Lopes-
dc.contributor.referee1Moraes, Elise Helene Moutinho Bernardo de-
dc.contributor.referee2Welter, Cristiane Backes-
dc.creatorBarbosa, Pâmela Katrini de Camargo-
dc.date2023-07-10-
dc.date.accessioned2023-08-08T14:48:47Z-
dc.date.available2023-08-01-
dc.date.available2023-08-08T14:48:47Z-
dc.date.issued2023-07-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/6777-
dc.description.abstractThe goal of this work is to understand how theater as an art can contribute to the learning of elementary school children, specifically the theatrical games, inserted as guiding possibilities in this teaching-learning process. The guiding problem of this research was to seek to answer how theatrical games can contribute to the educational processes of children in the early years of elementary school. The objective is the valorization of theater as an educational tool within schools, through the approach of theatrical games. The present research was carried out through an action research, for this, theoretical references on theater and theatrical games were studied, as a method, 8 practical interventions of theatrical games were carried out at Irany Jaime Farina School, following the categories of content, storytelling and story creation, improvisation games, always aiming at respect, the socioaffective, cognitive, expressive and affective stages of childrens development. As a result, it is concluded that theatrical games contribute to the child's teaching-learning process, through their pedagogical resources inserted in the child's routine.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo deste trabalho é compreender como o teatro enquanto arte pode contribuir para a aprendizagem de crianças do ensino fundamental, especificamente os jogos teatrais, inseridos como possibilidades norteadoras nesse processo de ensino-aprendizagem. O problema orientador desta pesquisa foi buscar responder como os jogos teatrais podem contribuir para os processos educativos de crianças nos anos iniciais do ensino fundamental. O objetivo é a valorização do teatro enquanto um instrumento educativo dentro das escolas, por meio da abordagem de jogos teatrais. A presente pesquisa foi realizada através de uma pesquisa-ação, para isso, estudou-se referências teóricas sobre o teatro e os jogos teatrais, como método, foram realizadas 8 intervenções práticas de jogos teatrais na Escola Irany Jaime Farina, seguindo as categorias de conteúdos, contação e criação de história, jogos de improvisação, sempre visando o respeito, às etapas de desenvolvimento socioafetivo, cognitivo, expressivo e afeto das crianças. Como resultados, conclui-se que os jogos teatrais contribuem no processo de ensino-aprendizagem da criança, por meio de seus recursos pedagógicos inseridos na rotina da criança.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Thiago Menezes Cairo (thiago.cairo@uffs.edu.br) on 2023-08-02T19:06:33Z No. of bitstreams: 1 BARBOSA.pdf: 17295711 bytes, checksum: 178fe2856b23be3e392feead4ef46529 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2023-08-08T14:48:47Z (GMT) No. of bitstreams: 1 BARBOSA.pdf: 17295711 bytes, checksum: 178fe2856b23be3e392feead4ef46529 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2023-08-08T14:48:47Z (GMT). No. of bitstreams: 1 BARBOSA.pdf: 17295711 bytes, checksum: 178fe2856b23be3e392feead4ef46529 (MD5) Previous issue date: 2023-07en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Erechimpt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectJogos Teatraispt_BR
dc.subjectEnsino Fundamentalpt_BR
dc.subjectCriançaspt_BR
dc.titleContribuições dos jogos teatrais enquanto arte nas aprendizagens de crianças dos anos inicias do ensino fundamentalpt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
Appears in Collections:Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BARBOSA.pdf16.89 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.