Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/6814
Type: Monografia
Title: A educação Ciência-Tecnologia-Sociedade nos cursos de Física das instituições brasileiras
Author: Philippsen, Suélen Melissa
First advisor: Santos, Rosemar Ayres dos
metadata.dc.contributor.referee1: Hansen, Taís Regina
metadata.dc.contributor.referee2: Luchese, Thiago de Cacio
Resume: Este trabalho consiste em dialogar sobre a presença da educação CiênciaTecnologia-Sociedade (CTS) nos cursos de graduação em Física, considerando os desafios enfrentados na preparação dos professores para o processo de ensino- aprendizagem. Nesse contexto, o uso da educação CTS proporciona uma visão mais abrangente e contextualizada da ciência- tecnologia e sua relação com a sociedade. Portanto, torna-se essencial problematizar se há a presença da educação CTS em várias áreas de aprendizado e, neste caso em especial, no ensino de Física, além de considerar o contexto de como essas ferramentas são introduzidas e estudadas na formação do professor. Dessa forma, analisamos: Se, e como a educação CTS comparece como componente curricular nos cursos de Física das universidades brasileiras? Na busca pela solução desse problema, nosso objetivo foi: Identificar e caracterizar a abordagem dada à educação CTS nos Projeto Pedagógico Curricular (PPC) dos cursos de graduação em Física no Brasil; analisar se as ementas dos cursos de Física no Brasil apresentam/abordam de alguma forma a educação CTS; investigar através dos textos, semelhanças apresentadas. No âmbito teórico e metodológico, para pesquisa de caráter bibliográfico, utilizou-se da Análise Textual Discursiva, no qual o corpus de análise foi composto pelo PPC dos cursos de Física das instituições brasileiras que compunham o Ranking Universitário Folha de 2019. Após a desconstrução e análise do corpus emergiram como resultados duas categorias: A educação CTS como componente curricular básico ou optativo; A educação CTS em outros contextos. Como resultado, notou-se que nos cursos de Física, tanto o Bacharelado como a Licenciatura incentivam a reflexão sobre as responsabilidades em tornar os graduandos, cientistas e cidadãos conscientes, responsáveis e engajados, levando em conta o histórico da educação CTS considerando os impactos socioeconômicos das inovações científicas e a promoção da participação pública na ciência- tecnologia.
Abstract: This work consists of a dialogue about the presence of Science-Technology-Society (STS) education in Physics undergraduate courses, considering the challenges faced in preparing teachers for the teaching-learning process. In this context, the use of CTS education provides a more comprehensive and contextualized view of sciencetechnology and its relationship with society. Therefore, it becomes essential to problematize whether there is the presence of CTS education in various areas of learning and, in this case in particular, in Physics teaching, besides considering the context of how these tools are introduced and studied in teacher training. Thus, we analyze: If, and how does CTS education appear as a curricular component in Physics courses at Brazilian universities? In the search for the solution to this problem, our objective was: To identify and characterize the approach given to CTS education in the Pedagogical Curricular Project (PPC) of Physics undergraduate courses in Brazil; to analyze if the menus of Physics courses in Brazil present/address in some way the CTS education; to investigate through the texts, similarities presented. In the theoretical and methodological scope, the research of bibliographical character, used the Textual Discourse Analysis, in which the corpus of analysis was composed by the PPC of the Physics courses of the Brazilian institutions that composed the Folha University Ranking 2019. After deconstructing and analyzing the corpus, two categories emerged as results: CTS education as a basic or optional curricular component; CTS education in other contexts. As a result, it was noted that in Physics courses, both the Bachelor's and Teacher's programsencourage reflection on the responsibilities in making undergraduates, scientists and aware, responsible and engaged citizens, taking into account the history of CTS education considering the socioeconomic impacts of scientific innovations and the promotion of public participation in science-technology.
Keywords: Currículo do ensino superior
Professores
Ensino
Física
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Cerro Largo
Type of Access: Acesso Embargado
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/6814
Issue Date: 2023
Appears in Collections:Física

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PHILIPPSEN.pdf1.29 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.