Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/694
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Alves, Solange Maria-
dc.creatorAntunes, Jair-
dc.date2016-11-03-
dc.date.accessioned2017-07-07T19:05:14Z-
dc.date.available2017-07-07-
dc.date.available2017-07-07T19:05:14Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/694-
dc.description.abstractThis research was guided by the objective to reflect on the similarities and differences of the contents of (Pedagogical Project Courses) of bachelor degrees in Agronomy with emphasis on agro-ecology and management with emphasis on cooperation UFFS (Universidade Federal da Fronteira Sul) campus Chapecó / SC in relation to teaching political principles of this University, especially those relating to commitments to sustainable territorial development through training processes focused on the development of another economy with new paradigm to produce, consume and live, as Solidarity economy. In theory, this research is based on a thematic tripod, addressing the interrelations between work, economy and education, in light of historical and dialectical materialist conception in its theoretical and epistemological foundations, especially in authors such as Marx (1974, 1978 ), Gramsci (1999), Vygotsky (2001a; 2001b), Mészáros (2008), Freire (1987), Gaiger (2014). Therefore, activity analysis of empirical data, has always sought to understand the dialectical moving object guided by the methodological strategy of content analysis as proposed by Bardin (1977). Our findings around the object, allow us to infer that, on the one hand, the UFFS constitutes, in fact, a production spacetime and dissemination of knowledge with reference to the popular classes, inclusion, sustainable development and overcoming the productive matrix. What closely parallels the ultimate ends of the Solidarity Economy. This mission UFFS, so to speak, was also found in many aspects of courses examined in this study. On the other hand, the object also reveals distancing elements made reference, in that the emphases proposed "cooperation" in the course of Directors is if not this plea in all the educational activities and the emphasis proposal on "agroecology" in the course of Agronomy is not consolidated as an alternative project to agribusiness. In conclusive terms, the move made the object of seizure exercise enabled broaden perspectives for both UFFS as higher education institution, and to the movement of the Solidarity Economy that, through the mediation of new readings in the context of human development, especially contributions from the historical-cultural theory of human development and the reunion with Freire's pedagogy, now shows with spacetime training of socio-historical subjects. This reflexive move on object added to our "knowledge of experience made" (Freire) under the Solidarity Economy, it is now, the territory of new study questions, problematizations fecund where can emerge new ways to make "another world possible".pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa esteve pautada pelo objetivo de refletir sobre as aproximações e distanciamentos dos conteúdos dos PPC (Projetos Pedagógicos de Cursos) dos bacharelados em Agronomia com ênfase em Agroecologia e em Administração com ênfase em Cooperativismo da UFFS (Universidade Federal da Fronteira Sul) campus de Chapecó/SC, em relação aos princípios políticos pedagógicos desta Universidade, especialmente os relativos aos compromissos com o desenvolvimento territorial sustentável. Este se faz por meio de processos formativos focados no desenvolvimento de outra economia, com novo paradigma para produzir, consumir e viver, como é a Economia Solidária. Em termos teóricos, esta pesquisa se fundamenta em um tripé temático, abordando as inter-relações entre Trabalho, Economia e Educação, à luz da concepção materialista histórico-dialética em seus fundamentos teóricos e epistemológicos, principalmente em autores como: Marx (1974, 1978), Gramsci (1999), Vigotsky (2001a; 2001b), Meszáros (2008), Freire (1987), Gaiger (2014). A análise dos dados empíricos, buscou a compreensão do objeto em movimento dialético pautado pela estratégia metodológica da análise de conteúdo proposta por Bardin (1977). Os resultados do estudo permitem inferir que, de um lado, a UFFS constitui-se, de fato, um espaço-tempo de produção e difusão do conhecimento tendo como referência as classes populares, a inclusão, o desenvolvimento sustentável e a superação da matriz produtiva, o que a aproxima bastante dos fins últimos da Economia Solidária. A missão da UFFS foi verificada em muitos aspectos dos cursos analisados nesta pesquisa. Por outro lado, também revela elementos de distanciamento dos referenciais assumidos, na medida em que as ênfases propostas de cooperativismo no curso de Administração não se constitui fundamento presente no conjunto das atividades pedagógicas, bem como a ênfase proposta em “agroecologia” no curso de Agronomia não está consolidada como projeto alternativo ao agronegócio. Em termos conclusivos, o movimento realizado no exercício de apreensão do objeto, possibilitou ampliar o olhar tanto para a UFFS como instituição de educação superior, quanto para o movimento da Economia Solidária que, pela mediação de novas leituras no âmbito da Educação, sobretudo as contribuições da teoria histórico-cultural de desenvolvimento humano e o reencontro com a pedagogia freireana, se mostra como espaço-tempo de formação de sujeitos sócio-históricos. Esse movimento reflexivo sobre o objeto somado ao “saber de experiência feito” (Freire) no âmbito da Economia Solidária, constitui-se território de novas perguntas de estudo, problematizações fecundas de onde poderão emergir novos jeitos de fazer “um outro mundo possível”.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Jeferson Rodrigues de Lima (jeferson.lima@uffs.edu.br) on 2017-07-07T17:17:08Z No. of bitstreams: 1 ANTUNES.pdf: 2276636 bytes, checksum: 883eda03a3828167ba2d8025ad338bd5 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Diego dos Santos Borba (dborba@uffs.edu.br) on 2017-07-07T19:05:14Z (GMT) No. of bitstreams: 1 ANTUNES.pdf: 2276636 bytes, checksum: 883eda03a3828167ba2d8025ad338bd5 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2017-07-07T19:05:14Z (GMT). No. of bitstreams: 1 ANTUNES.pdf: 2276636 bytes, checksum: 883eda03a3828167ba2d8025ad338bd5 (MD5) Previous issue date: 2016en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Chapecó-
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação-
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEconomia solidáriapt_BR
dc.subjectEnsino superiorpt_BR
dc.subjectProjetos pedagógicos de cursopt_BR
dc.subjectEducação superiorpt_BR
dc.subjectPolíticas educacionaispt_BR
dc.subjectAgroecologiapt_BR
dc.subjectAdministraçãopt_BR
dc.subjectPrincípios politico pedagógicospt_BR
dc.titleA UFFS e a economia solidária: aproximações, distanciamentos e tensionamentos nos bacharelados de agronomia e de administraçãopt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.levelMestradopt_BR
Appears in Collections:Programa de Pós-Graduação em Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ANTUNES.pdf2,22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.