Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/704
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Silva, Ariane Franco Lopes da-
dc.creatorMoraes, Elise Helene Moutinho Bernardo de-
dc.date2015-07-01-
dc.date.accessioned2017-07-10T18:03:33Z-
dc.date.available2017-07-10-
dc.date.available2017-07-10T18:03:33Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/704-
dc.description.abstractThis dissertation aims to analyze how gender representations are being conveyed in textbooks for the fourth year of elementary school. The study intends to compare male and female representations in images containing human figures present in educational materials addressed to countryside schools and city schools through the PNLD Campo and the PNLD respectively. The research‟s theoretical contribution relates the debate on social representations, from the studies of Serge Moscovici (2003, 2012), and questions proposed by the Gender Studies, in the perspective of Joan Scott (1994, 1995, 1998) and Guacira Lopes Louro (1997, 2007), among other researchers. It is considered that the textbook, a cultural and educational artifact, propagates, through its illustrations, knowledge of gender identities, roles, responsibilities and values of social actors in different social contexts. The research methodology was organized from a redefinition of Bauer and Gaskell‟s (2008) proposal of four methodological dimensions and Bardin's Content Analysis (1977). In addition, it took into consideration what Hall (2006) proposes on the importance of comparison. Research whose claim is to understand representations of gender identities can rely on methodologies for the establishment of comparative analyses. Important categories were articulated for analysis, based on PNLD Campo documents and the review of academic productions that discuss gender relations propagated by textbooks. This research points to significant results in relation to the proposed objectives. Gender representations contained in textbooks were problematized and compared, showing the permanence of stereotypes as well some re-significations, pointing to advances in the this representations.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação tem como principal objetivo analisar de que maneira as representações de gênero estão sendo veiculadas em livros didáticos do quarto ano do ensino fundamental. O estudo pretende comparar representações de feminino e masculino em imagens que contenham a figura humana presentes em materiais didáticos endereçados a escolas do campo e a escolas da cidade, por meio do PNLD Campo e do PNLD, respectivamente. O aporte teórico da pesquisa relaciona o debate sobre as representações sociais, a partir dos estudos de Serge Moscovici (2003, 2012), e questões propostas pelos Estudos de Gênero, na perspectiva de Joan Scott (1994, 1995, 1998) e Guacira Lopes Louro (1997, 2007), dentre outras pesquisadoras. Considera-se que o livro didático, um artefato cultural e pedagógico, propaga, através de suas ilustrações, conhecimentos sobre identidades de gênero, funções, atribuições e valores dos atores sociais em diferentes contextos sociais. A metodologia da pesquisa foi organizada a partir de uma ressignificação da proposta das quatro dimensões metodológicas de Bauer e Gaskell (2008) e da Análise de Conteúdo de Bardin (1977). Além disso, levou-se em consideração o que propõe Hall (2006) sobre a importância de uma metodologia comparativa. Pesquisas cuja pretensão é compreender representações de identidades de gênero podem se apoiar em metodologias que possibilitem o estabelecimento de análises comparativas. Articularam-se importantes categorias para análise, a partir de documentos do PNLD Campo e da revisão de produções acadêmicas que discutem as relações de gênero propagadas pelos livros didáticos. A realização desta pesquisa aponta para resultados significativos quanto aos objetivos propostos. As representações de gênero, contidas nos livros didáticos, foram problematizadas e comparadas, evidenciando a permanência de estereótipos na forma de se representar os gêneros.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Jeferson Rodrigues de Lima (jeferson.lima@uffs.edu.br) on 2017-07-10T16:32:16Z No. of bitstreams: 1 MORAES.pdf: 1300012 bytes, checksum: 200c751be7daeefeafa59fbc00dced13 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Diego dos Santos Borba (dborba@uffs.edu.br) on 2017-07-10T18:03:33Z (GMT) No. of bitstreams: 1 MORAES.pdf: 1300012 bytes, checksum: 200c751be7daeefeafa59fbc00dced13 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2017-07-10T18:03:33Z (GMT). No. of bitstreams: 1 MORAES.pdf: 1300012 bytes, checksum: 200c751be7daeefeafa59fbc00dced13 (MD5) Previous issue date: 2015en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Chapecó-
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação-
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLivro didáticopt_BR
dc.subjectGêneros (grupos sociais)pt_BR
dc.titleRepresentações de gênero em livros didáticos: imagens e seus sentidospt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.levelMestradopt_BR
Appears in Collections:Programa de Pós-Graduação em Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MORAES.pdf1.27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.