Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/7167
Type: Monografia
Title: A gestão escolar e educação de tempo integral
Author: Todescatto, Claudia
First advisor: Ruaro, Dirceu Antonio
Resume: Esta pesquisa teve como principal objetivo de pesquisa o papel da Gestão Escolar (direção) na Educação de Tempo Integral seguindo as teorias de Coelho; Anísio Teixeira e Demerval Saviani, entre outros. E os objetivos específicos são: Apresentar a evolução histórica da educação em tempo integral; Conceituar a educação em tempo integral segundo a teoria de: Mota, Galian e Sampaio, Mattos, Coelho e ao final Identificar os principais desafios do gestor escolar frente a educação de tempo integral na atualidade. A metodologia utilizada foi por meio da pesquisa qualitativa e o método bibliográfico baseada em publicações de livros e revistas especializadas em educação, além de muitos artigos disponíveis na internet. A pesquisa concluiu que os principais desafios do gestor frente a educação de tempo integral na atualidade está no fato de que a escola precisa de uma gestão democrática e se adaptar a atualidade. Ou seja, a gestão democrática pode ser a melhor maneira de conseguir que os objetivos educacionais sejam voltados à formação, entende-se assim que todos os sujeitos envolvidos com o processo educacional devem com ele comprometer-se e atuar.
Abstract: This research had as its main research objective the role of School Management (direction) in Full-Time Education following Coelho's theories; Anísio Teixeira and Demerval Saviani, among others. The specific objectives are: Present the historical evolution of full-time education; Conceptualize full-time education according to the theory of: Mota, Galian and Sampaio, Mattos, Coelho and, in the end, identify the main challenges faced by school managers in the face of full-time education today. The methodology used was through qualitative research and the bibliographic method based on publications of books and magazines specializing in education, in addition to many articles available on the internet. The research concluded that the main challenges faced by managers in today's full-time education are not the fact that the school needs democratic management and adapting to current times. In other words, democratic management may be the best way to ensure that educational objectives are directed towards training, understanding that all subjects involved in the educational process must commit to it and act.
Keywords: Educação integral
Administração da educação
Teoria da educação
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Laranjeiras do Sul
Type of Access: Acesso Restrito
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/7167
Issue Date: 2014
Appears in Collections:Especialização em Educação Integral

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TODESCATTO.pdf68.42 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.