Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/7672
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Almeida, Viviane Scheibel de-
dc.creatorArruda, Vitória Gabriela Borges-
dc.date2023-03-16-
dc.date.accessioned2024-05-22T18:29:23Z-
dc.date.available2024-05-22T18:29:23Z-
dc.date.issued2023-03-16-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/7672-
dc.description.abstractThe junction between theoretical teaching and experimental practice is a combination as an effective teaching method for the exact sciences. The present work consists of the construction and application of closed didactic scripts as a way of teaching hydrodynamics, specifically for non-viscous fluids. The didactic scripts are the studies product and analyzes of the flowmeter bench, which includes two circuits: air and water. In this workbench, several measuring instruments are installed that will be approached and used by the didactic scripts, according to the physical characteristics relevant to each one. From the analyzes carried out by the application of the scripts, it is intended to implement the application proposals to improve the student's teaching-learning process, as well as to facilitate the approach of physical concepts by the teacher, which in many cases is restricted only to the use of textbooks.pt_BR
dc.description.resumoA junção entre o ensino teórico e a prática experimental combinam-se como método eficaz de ensino para as ciências exatas. O presente trabalho consiste na construção e aplicação de roteiros didáticos fechados como forma de ensino da hidrodinâmica, especificamente para fluidos não viscosos. Os roteiros são produto de estudos e análises da bancada de medidores de vazão, que contempla dois circuitos: ar e água. Nesta bancada, estão instalados diversos instrumentos de medição que serão abordados e utilizados pelos roteiros, de acordo com as características físicas pertinentes a cada um. A partir das análises realizadas pela aplicação dos roteiros, pretende-se efetivar as propostas de aplicação para melhorar o processo de ensino aprendizagem do aluno, bem como facilitar a abordagem de conceitos físicos por parte do professor, que em muitos casos, fica restringido somente ao uso de livros didáticos.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Isac Soares Emidio (isac.emidio@uffs.edu.br) on 2024-05-20T18:38:08Z No. of bitstreams: 1 ARRUDA.pdf: 1813002 bytes, checksum: ead643a8a54b6b8cd4cd1df235bf32a7 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2024-05-22T18:29:23Z (GMT) No. of bitstreams: 1 ARRUDA.pdf: 1813002 bytes, checksum: ead643a8a54b6b8cd4cd1df235bf32a7 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2024-05-22T18:29:23Z (GMT). No. of bitstreams: 1 ARRUDA.pdf: 1813002 bytes, checksum: ead643a8a54b6b8cd4cd1df235bf32a7 (MD5) Previous issue date: 2023-03-16en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Realezapt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectInstrumento de medidapt_BR
dc.subjectHidrodinâmicapt_BR
dc.subjectMecânica dos fluídospt_BR
dc.subjectLaboratóriospt_BR
dc.titleMedidores de vazão: aplicações para um laboratório didático de físicapt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
Appears in Collections:Física

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ARRUDA.pdf1.77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.