Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/7759| Type: | Monografia |
| Title: | O geogebra e a aprendizagem matemática: algumas possibilidades |
| Author: | Accy, Jimmy |
| First advisor: | Scheffer, Nilce Fátima |
| Resume: | Este trabalho de conclusão de curso tem como objetivo investigar estudos realizados a respeito da resolução de problemas de polinômios com o software GeoGebra e suas contribuições para o ensino e a aprendizagem da matemática. O GeoGebra é uma ferramenta de matemática dinâmica que integra várias áreas da matemática em um ambiente interativo. A pesquisa aborda como o uso do GeoGebra pode promover a interação aluno-conteúdo e estimular o pensamento crítico e a resolução de problemas. O estudo dos quatro textos dos Anais do XIII Encontro Nacional de Educação Matemática (ENEM) 2019, organizados em categorias: que contemplam a compreensão conceitual, resolução de problemas, visualização e interação, e inovação pedagógica. Os resultados indicam que o GeoGebra aumenta o interesse dos alunos e melhora seu desempenho quando se discute e analisa o estudo de polinômios nos diferentes níveis de ensino. |
| Abstract: | This thesis aims to investigate studies conducted on polynomial problem-solving using the GeoGebra software and its contributions to the teaching and learning of mathematics. GeoGebra is a dynamic mathematics software that integrates various areas of mathematics into an interactive environment. The research addresses how the use of GeoGebra can facilitate the understanding of concepts, promote student-content interaction, and stimulate criticai thinking and problem-solving. The study consisted of analyzing four texts from the Proceedings of the XIII National Meeting of Mathematics Education (ENEM) 2019, organized into three categories that contemplate the conceptual understanding, problem-solving, visualization and interaction, and pedagogical innovation. The results indicate that GeoGebra increases students' interest and improves their performance when discussing and analyzing the study of polynomials at different educational leveis. |
| Keywords: | Matemática Ensino e aprendizagem Tecnologias digitais Polinomios Educação matemática |
| Language: | por |
| Country: | Brasil |
| Publisher: | Universidade Federal da Fronteira Sul |
| Acronym of the institution: | UFFS |
| College, Institute or Department: | Campus Chapecó |
| Type of Access: | Acesso Aberto |
| URI: | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/7759 |
| Issue Date: | 26-Jun-2024 |
| Appears in Collections: | Matemática |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.