Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/7759
Type: Monografia
Title: O geogebra e a aprendizagem matemática: algumas possibilidades
Author: Accy, Jimmy
First advisor: Scheffer, Nilce Fátima
Resume: Este trabalho de conclusão de curso tem como objetivo investigar estudos realizados a respeito da resolução de problemas de polinômios com o software GeoGebra e suas contribuições para o ensino e a aprendizagem da matemática. O GeoGebra é uma ferramenta de matemática dinâmica que integra várias áreas da matemática em um ambiente interativo. A pesquisa aborda como o uso do GeoGebra pode promover a interação aluno-conteúdo e estimular o pensamento crítico e a resolução de problemas. O estudo dos quatro textos dos Anais do XIII Encontro Nacional de Educação Matemática (ENEM) 2019, organizados em categorias: que contemplam a compreensão conceitual, resolução de problemas, visualização e interação, e inovação pedagógica. Os resultados indicam que o GeoGebra aumenta o interesse dos alunos e melhora seu desempenho quando se discute e analisa o estudo de polinômios nos diferentes níveis de ensino.
Abstract: This thesis aims to investigate studies conducted on polynomial problem-solving using the GeoGebra software and its contributions to the teaching and learning of mathematics. GeoGebra is a dynamic mathematics software that integrates various areas of mathematics into an interactive environment. The research addresses how the use of GeoGebra can facilitate the understanding of concepts, promote student-content interaction, and stimulate criticai thinking and problem-solving. The study consisted of analyzing four texts from the Proceedings of the XIII National Meeting of Mathematics Education (ENEM) 2019, organized into three categories that contemplate the conceptual understanding, problem-solving, visualization and interaction, and pedagogical innovation. The results indicate that GeoGebra increases students' interest and improves their performance when discussing and analyzing the study of polynomials at different educational leveis.
Keywords: Matemática
Ensino e aprendizagem
Tecnologias digitais
Polinomios
Educação matemática
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Chapecó
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/7759
Issue Date: 26-Jun-2024
Appears in Collections:Matemática

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ACCY.pdf9.71 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.