Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/8712
Type: | Monografia |
Title: | Alfabetização de crianças surdas: desafios e possibilidades |
Author: | Gonçalves, Carliene Soares |
First advisor: | Valentini, Naiara Letícia |
Resume: | Este trabalho aborda sobre a alfabetização de crianças surdas e teve como objetivo analisar os desafios e as possibilidades envolvidos no processo de alfabetização de crianças surdas, com ênfase na perspectiva bilíngue, que considera a Língua Brasileira de Sinais (Libras) como primeira língua e a língua portuguesa como segunda. Por meio de uma pesquisa bibliográfica de abordagem qualitativa, foram selecionadas e analisadas publicações científicas disponíveis no Portal de Periódicos da CAPES, no período de 2002 a 2024. A análise revelou que, embora a legislação brasileira reconheça a Libras como meio legal de comunicação, ainda persistem entraves significativos no campo educacional. Entre os principais obstáculos estão a ausência de formação adequada dos professores, a escassez de materiais didáticos adaptados, a carência de políticas públicas consistentes e a falta de acessibilidade nos espaços escolares. Também foi possível constatar que muitos profissionais da educação não estão suficientemente preparados para lidar com as especificidades da educação de surdos, o que compromete a efetivação de práticas pedagógicas inclusivas. A pesquisa destaca a importância da valorização da Libras, da formação docente continuada e da adoção de estratégias pedagógicas que respeitem a identidade linguística e cultural dos alunos surdos. Conclui-se que a promoção de uma alfabetização de surdos de qualidade requer investimentos em políticas educacionais inclusivas, recursos acessíveis e práticas comprometidas com a equidade e com os direitos linguísticos da comunidade surda. |
Abstract: | This study addresses the literacy of deaf children and aims to analyze the challenges and possibilities involved in their literacy process, with an emphasis on the bilingual perspective, which considers Brazilian Sign Language (Libras) as the first language and Portuguese as the second. Through a qualitative bibliographic research, scientific publications available on the CAPES Journal Portal were selected and analyzed, covering the period from 2002 to 2024. The analysis revealed that, although Brazilian legislation recognizes Libras as a legally established means of communication, significant barriers persist within the educational field. Among the main obstacles are the lack of adequate teacher training, the scarcity of adapted teaching materials, the absence of consistent public policies, and limited accessibility within school environments. The study also found that many education professionals are not sufficiently prepared to address the specific needs of deaf education, which hinders the implementation of inclusive pedagogical practices. The research underscores the importance of valuing Libras, providing ongoing teacher education, and adopting pedagogical strategies that respect the linguistic and cultural identity of deaf students. It is concluded that promoting quality literacy for deaf children requires investment in inclusive educational policies, accessible resources, and practices committed to equity and the linguistic rights of the deaf community. |
Keywords: | Surdo Alfabetização Bilinguismo Surdez Libras |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal da Fronteira Sul |
Acronym of the institution: | UFFS |
College, Institute or Department: | Campus Chapecó |
Type of Access: | Acesso Aberto |
URI: | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/8712 |
Issue Date: | 2025 |
Appears in Collections: | Pedagogia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
GONCALVES.pdf | 1,22 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.