Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/8783
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Valentini, Naiara Letícia-
dc.creatorAnnacacis, Marie Rosenie Muscade-
dc.date2025-05-28-
dc.date.accessioned2025-09-17T19:16:52Z-
dc.date.available2025-
dc.date.available2025-09-17T19:16:52Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/8783-
dc.description.abstractThis paper presents a literature review on the inclusion of children with physical disabilities in Early Childhood Education, with the aim of identifying the main challenges, pedagogical practices, public policies and theoretical contributions related to the topic. The research was conducted based on publications available on the CAPES Journal Portal and the Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), with a time frame between 2013 and 2023. The analysis of the selected studies revealed physical, pedagogical and attitudinal barriers that still hinder the implementation of inclusion, despite the current legal framework. Successful strategies were also highlighted, such as the use of Information and Communication Technologies (ICT), inclusive playing and the strengthening of emotional bonds in the school environment. It is concluded that, in order to ensure effective inclusion, it is necessary to invest in teacher training, adapt school spaces and strengthen collaborative practices and educational policies committed to diversity and equity.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho apresenta uma revisão de literatura sobre a inclusão de crianças com deficiência física na Educação Infantil, com o objetivo de identificar os principais desafios, práticas pedagógicas, políticas públicas e contribuições teóricas relacionadas ao tema. A pesquisa foi realizada a partir de publicações disponíveis no Portal de Periódicos da CAPES e na Biblioteca Digital de Teses e Dissertações (BDTD), com recorte temporal entre 2013 e 2023. A análise dos estudos selecionados revelou barreiras físicas, pedagógicas e atitudinais que ainda dificultam a efetivação da inclusão, apesar do arcabouço legal vigente. Evidenciaram-se, também, estratégias exitosas, como o uso das Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC), o brincar inclusivo e o fortalecimento do vínculo afetivo no ambiente escolar. Conclui-se que, para garantir a inclusão efetiva, é necessário o investimento em formação docente, adaptação dos espaços escolares e fortalecimento de práticas colaborativas e políticas educacionais comprometidas com a diversidade e a equidade.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Biblioteca Chapeco (biblio.ch@uffs.edu.br) on 2025-08-12T18:09:45Z No. of bitstreams: 1 ANNACACIS.pdf: 3255646 bytes, checksum: 3c27c9a2a88bc5b3cb975415ef4f7bdc (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2025-09-17T19:16:52Z (GMT) No. of bitstreams: 1 ANNACACIS.pdf: 3255646 bytes, checksum: 3c27c9a2a88bc5b3cb975415ef4f7bdc (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2025-09-17T19:16:52Z (GMT). No. of bitstreams: 1 ANNACACIS.pdf: 3255646 bytes, checksum: 3c27c9a2a88bc5b3cb975415ef4f7bdc (MD5) Previous issue date: 2025en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Chapecópt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação infantilpt_BR
dc.subjectEducação inclusivapt_BR
dc.subjectPessoas com deficiência físicapt_BR
dc.subjectAcessibilidade ao meio físicopt_BR
dc.titleA inclusão da criança com deficiência física na educação infantil: uma revisão de literaturapt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
Appears in Collections:Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ANNACACIS.pdf3.18 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.