Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/8796
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Lima, Barbara Grace Tobaldini de-
dc.creatorPinheiro, Jucilaine Araujo Bottega da Rocha-
dc.date2019-11-21-
dc.date.accessioned2025-09-18T17:30:17Z-
dc.date.available2025-09-18T17:30:17Z-
dc.date.issued2019-11-21-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/8796-
dc.description.abstractThe practice of mandatory and non-mandatory supervised internships is considered a time to mobilize the theories learned throughout training with the professional practices provided. This practice spans various fields of knowledge, but in this research, it involves the training of undergraduate students in Biological Sciences. One of the concerns arising from the non-mandatory internship is related to the contributions these activities make to the academic and professional development of participants, which are problematized in this research project. Based on these situations, we seek to better understand the purposes of the non-mandatory internship for the academic and professional development of participants. Our results indicate a similarity with the contributions historically constructed in the practice of mandatory internships, as well as providing a space for problematization and development of professional knowledge.pt_BR
dc.description.resumoA prática dos estágios supervisionados obrigatórios e não obrigatórios é uma ação considerada como momento de mobilizar as teorias assimiladas ao longo da formação com as práticas profissionais oportunizadas, isso em diversas áreas de conhecimento, mas que nesta pesquisa envolve a formação de licenciandos em Ciências Biológicas. Uma das inquietações oriundas do estágio não obrigatório está relacionada com as contribuições dessas atividades na formação acadêmica e profissional dos participantes e que são problematizadas neste projeto de pesquisa. Com base nessas situações buscamos compreender melhor as finalidades do estágio não obrigatório para a formação acadêmica e profissional dos participantes. Nossos resultados indicam uma similaridade com as contribuições, historicamente, construídas na prática dos estágios obrigatórios, como também, é espaço para problematização e desenvolvimento dos saberes profissionais.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Isac Soares Emidio (isac.emidio@uffs.edu.br) on 2025-09-09T18:09:31Z No. of bitstreams: 1 PINHEIRO.pdf: 870466 bytes, checksum: 9c653cbd146f99afe105844acbcca9b1 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Franciele Scaglioni da Cruz (franciele.cruz@uffs.edu.br) on 2025-09-18T17:30:17Z (GMT) No. of bitstreams: 1 PINHEIRO.pdf: 870466 bytes, checksum: 9c653cbd146f99afe105844acbcca9b1 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2025-09-18T17:30:17Z (GMT). No. of bitstreams: 1 PINHEIRO.pdf: 870466 bytes, checksum: 9c653cbd146f99afe105844acbcca9b1 (MD5) Previous issue date: 2019-11-21en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Realezapt_BR
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.subjectEstágios supervisionadospt_BR
dc.subjectBiologiapt_BR
dc.titleO estágio não obrigatório na formação de licenciandos em ciências biológicas: espaços de possibilidades formativaspt_BR
dc.title.alternativeNon-mandatory internship in the training of graduates in biological sciences: spaces of training possibilitiespt_BR
dc.typeArtigo Cientificopt_BR
Appears in Collections:Ciências Biológicas - Licenciatura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PINHEIRO.pdf850.06 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.