Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/8959| Type: | Monografia |
| Title: | Do conhecimento à ação: a educação ambiental como ferramenta transformadora nas escolas |
| Other Titles: | From knowledge to action: environmental education as a transformative tool in schools. |
| Author: | Andrade, Darilene Silva |
| First advisor: | Wirzbicki, Sandra Maria |
| Resume: | Este trabalho investigou as percepções e práticas de professores da Escola Municipal Independência acerca da Educação Ambiental (EA), com o objetivo de identificar potencialidades e desafios para sua efetiva implementação no contexto escolar. Utilizou-se uma abordagem qualitativa, com aplicação de questionário e análise de conteúdo (Bardin, 1977), fundamentada em referenciais críticos da EA. Os resultados indicaram que os docentes reconhecem a importância da EA para a formação de alunos conscientes, responsáveis e engajados, destacando valores como preservação, responsabilidade e protagonismo juvenil. No entanto, observou-se predominância de práticas pontuais, com foco em ações informativas e comportamentais, e lacunas na integração de temas éticos, críticos e sociais, como justiça ambiental e desigualdade social. As respostas evidenciaram limitações na formação inicial e continuada dos professores, especialmente quanto ao domínio de metodologias participativas, interdisciplinares e contextualizadas, além de desconhecimento ou abordagem superficial das políticas públicas e diretrizes nacionais para a EA. Em resposta a esses desafios, foi elaborado e devolvido à escola um panfleto informativo com sugestões de estratégias didáticas para apoiar a integração da EA ao currículo. A discussão aponta para a necessidade de fortalecer a formação docente, promover o diálogo entre teoria e prática e estimular a participação ativa de toda a comunidade escolar, consolidando a EA como espaço de diálogo ético, reflexão crítica e ação transformadora. Conclui-se que o avanço da EA nas escolas depende do compromisso institucional com a formação continuada dos professores, do apoio à inovação pedagógica e da valorização da EA como eixo transversal e integrador, contribuindo para a formação de cidadãos aptos a enfrentar os desafios ambientais e sociais contemporâneos. |
| Abstract: | This study investigated the perceptions and practices of teachers at the Independência Municipal School regarding Environmental Education (EE), with the aim of identifying potentialities and challenges for its effective implementation in the school context. A qualitative approach was used, with the application of a questionnaire and content analysis (Bardin, 1977), based on critical references of EE. The results indicated that teachers recognize the importance of EE for the formation of conscious, responsible and engaged students, highlighting values such as preservation, responsibility and youth protagonism. However, a predominance of specific practices was observed, focusing on informative and behavioral actions, and gaps in the integration of ethical, critical and social themes, such as environmental justice and social inequality. The responses highlighted limitations in the initial and continuing education of teachers, especially regarding the mastery of participatory, interdisciplinary and contextualized methodologies, in addition to lack of knowledge or superficial approach to public policies and national guidelines for EE. In response to these challenges, an informative pamphlet was prepared and returned to the school with suggestions for teaching strategies to support the integration of EE into the curriculum. The discussion points to the need to strengthen teacher training, promote dialogue between theory and practice, and encourage the active participation of the entire school community, consolidating EE as a space for ethical dialogue, critical reflection, and transformative action. It is concluded that the advancement of EE in schools depends on the institutional commitment to ongoing teacher training, support for pedagogical innovation, and the appreciation of EE as a transversal and integrative axis, contributing to the formation of citizens capable of facing contemporary environmental and social challenges. |
| Keywords: | Educação ambiental Formação de professores Prática de ensino |
| Language: | por |
| Country: | Brasil |
| Publisher: | Universidade Federal da Fronteira Sul |
| Acronym of the institution: | UFFS |
| College, Institute or Department: | Campus Realeza |
| Type of Access: | Acesso Aberto |
| URI: | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/8959 |
| Issue Date: | 25-Jun-2025 |
| Appears in Collections: | Ciências Biológicas - Licenciatura |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| ANDRADE.pdf | 4.01 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.