Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1069
Type: Monografia
Title: Diálogos a educação popular e o ensino de sociologia: (re)pensando a escola pública
Author: May, Fernanda
First advisor: Pereira, Thiago Ingrassia
Resume: O presente trabalho tem por propósito refletir sobre as possíveis contribuições do ensino de sociologia para a construção de uma Escola Pública Popular. Considero que os princípios e objetivos esperados pela disciplina de sociologia vão ao encontro de uma proposta diferenciada de escola. Para isso, no primeiro momento, discuto as concepções de Escola Pública e Educação Popular, articuladas na tentativa de explicitar o que entendo por “Escola Pública Popular”. Em seguida, busco construir um diagnóstico da realidade da disciplina de sociologia nas escolas públicas da região da 15ª CRE. Parto da análise dos relatórios correspondentes à disciplina de Estágio Curricular Supervisionado, da primeira turma do curso de Licenciatura em Ciências Sociais da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Campus Erechim. A partir da realidade constatada, identifico que a disciplina de sociologia enfrenta dificuldades para seu desenvolvimento nas escolas, fato que limita as expectativas de que o ensino de sociologia possa contribuir para a reconstrução do modelo escolar vigente, baseado em relações verticalizadas e práticas “bancárias” de educação.
Abstract: The present work have the purpose of reflection about the possible contribution of the sociology tuition on the construction of the Public Popular School. The principles and objectives expected by the sociology discipline en counter a different purpose of school. By saying that, in the first moment, the concepts of Public School and Popular Education was discussed, articulate don’t heat tempt of explicit my know ledge of “Public Popular School”. Next, in a search for building a diagnostic of the reality of the sociology discipline at the public schools of the 15th REC zone. Departing from the analysis of there ports corresponding to the discipline of Supervisioned Curricular Internship, from the first class of graduation in Social Science from the Federal University of Fronteira Sul (UFFS), Campus Erechim. According to the reality found, was identified that the discipline of Sociology face obstacles on its development at schools, fact that limits the expectative that the Sociology tuition could contribute to there construction of the actual school model, based on a verticalized relation and “bank” practices of education.
Keywords: Ensino de Sociologia
Educação Popular
Escola Pública
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1069
Issue Date: 25-Sep-2017
Appears in Collections:Ciências Sociais

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MAY.pdf351,7 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.