Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1085
Type: Artigo Cientifico
Title: A concepção de educação integral presente no projeto das escolas parques cidadãs de Chapecó
Author: Oliveira, Marlise Scheffler Gauer de
First advisor: Gomes, Aurélia Lopes
Resume: Este trabalho tem como objetivo identificar a concepção de Educação Integral e tempo integral que fundamenta a proposta das Escolas Parques Cidadãs – EPC, de Chapecó. Estas escolas se caracterizam por oferecer educação integral e em tempo integral às crianças, o que suscitou nosso interesse em perceber sob quais fundamentos teóricos estão alicerçados seus projetos pedagógicos, tendo em vista que já trazem em sua nomenclatura duas categorias, da educação libertadora porque se denomina escola cidadã e educação liberal, quando se diz escola parque. O trabalho se fará por meio do estudo bibliográfico, baseado na leitura de Arroyo (2012), Gadotti (2009), Gallo (1996, 2012), Teixeira (1962), Libâneo (2011), Moll (2012), Thiesen (2014) e da análise documental dos Projetos Políticos Pedagógicos – PPP - das EPC Cyro Sosnosky e EPC Leonel de Moura Brizola e do PPP do município de Chapecó. Desta forma, buscou-se apresentar a proposta anarquista, fundamentada por Bakunin, e a proposta liberal, embasada por John Dewey, Anísio Teixeira e Darcy Ribeiro e suas inserções na educação em diferentes tempos e contextos. Por meio de um levantamento de políticas públicas educacionais brasileiras para as escolas de tempo integral buscou-se conhecer suas propostas para implantação da educação integral em tempo integral na atualidade. As concepções presentes nos projetos das Escolas Parques Cidadãs do município de Chapecó, estão fundamentadas no Materialismo Histórico Dialético de Marx e Engels; na Teoria SócioHistórica de Vygostky; na Pedagogia Histórico-Crítica de Saviani; na Didática de Gasparin; na Pedagogia Libertadora de Paulo Freire e na Pedagogia Liberal de Anísio Teixeira. Neste sentido, percebe-se que a proposta educacional do município, no que se refere à educação integral, apresenta um ecletismo, quando adota concepções de educação integral em várias perspectivas teóricas, remetendo a um distanciamento e até oposição em alguns aspectos das teorias apresentadas.
Abstract: This work aims to identify the concept of Integral Education and full-time underlying the proposal of Parks Citizen Schools - EPC, Chapecó. These schools are characterized by offering comprehensive education and full-time children, which aroused our interest in understanding under which theoretical foundations are grounded its educational projects, considering that already bring in its nomenclature two categories of liberating education because it is called citizen school and liberal education, when it says park school. The work will be done through the bibliographical study, based on reading Arroyo (2012), Gadotti (2009), Gallo (1996, 2012), Teixeira (1962), Libâneo (2011), Moll (2012), Thiesen (2014) and documentary analysis of the Pedagogical Political Projects - PPP - the EPC Cyro Sosnosky and EPC Leonel de Moura Brizola and the municipality of Chapecó PPP. Thus, he sought to present the anarchist proposal, supported by Bakunin and the liberal proposal, based on John Dewey, Teixeira and Darcy Ribeiro and their insertions in education at different times and contexts. Through a survey of Brazilian educational public policies for all-day schools sought to know their proposals for the implementation of comprehensive education full time today. These conceptions in projects of Schools Citizens Parks Chapecó, are based on Dialectical Materialism History of Marx and Engels; the Socio-Historical Theory of Vygotsky; Pedagogy Historical-Critical Saviani; Teaching in of Gasparin; in Paulo Freire's Liberation Pedagogy and Liberal Pedagogy Teixeira. In this sense, we can see that the educational proposal of the municipality in relation to comprehensive education, presents eclecticism, when adopted comprehensive education concepts in various theoretical perspectives, referring to a distancing and even opposition in some aspects of the presented theories.
Keywords: Educação integral
Escola de tempo integral
Chapecó (SC)
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Chapecó
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1085
Issue Date: 2015
Appears in Collections:Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
OLIVEIRA.pdf546.3 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.