Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1115
Type: | Artigo Cientifico |
Title: | A cultura indígena nas escolas de educação básica |
Author: | Carasek, Carla Izolvina Serpa, Aline da Silva |
First advisor: | Loro, Alexandre Paulo |
Resume: | A educação intercultural é definida pelo diálogo e interação que envolve diferentes culturas. Para isso, é necessário que todos os direitos representados pelas leis sejam efetivados na prática. Um caminho para que se criem meios que assegurem os direitos e o diálogo entre culturas diferentes é pela educação. O objetivo desta pesquisa bibliográfica documental é discutir as culturas indígenas no contexto escolar, numa perspectiva intercultural. Problematiza, portanto, como incluir os grupos indígenas, considerando a imposição da cultura hegemônica. Procuramos abordar os temas cultura e educação, relacionadas com os direitos dos grupos indígenas, mediante as lutas contra o grande processo de redução e exclusão dos índios no cenário nacional. Para tanto, abordaremos o contexto histórico da colonização brasileira e a realidade dos grupos indígenas do Oeste de Santa Catarina. Esperamos contribuir com a educação intercultural, ao levantar questionamentos para a valorização das diferentes culturas, em evidência a indígena. As culturas e suas interações com a sociedade são fundamentais para uma educação inclusiva, capaz de respeitar e criar diálogos entre os diferentes meios culturais, fazendo da escola um espaço social e transformador. |
Abstract: | Intercultural education is defined by dialogue and interaction involving different cultures. Therefore, it is necessary that all rights represented by the laws take effect in practice. A path in order to create means to ensure the rights and dialogue between different cultures is through education. The purpose of this document is to discuss literature indigenous cultures in the school context, from an intercultural perspective. Discusses therefore how to include indigenous groups, considering the imposition of the hegemonic culture. We seek to address issues culture and education, related to the rights of indigenous groups, through the struggles against the great process of reduction and exclusion of indigenous people on the national scene. Therefore, we discuss the historical context of Brazil's colonization and the reality of indigenous groups in the West of Santa Catarina. We hope to contribute to intercultural education, raise questions to the appreciation of different cultures, highlight the indigenous. Cultures and their interactions with society are fundamental to inclusive education, able to respect and create dialogues between different cultural, making the school a social space and transformer. |
Keywords: | Educação escolar básica Educação indígena Inclusão escolar Ensino e aprendizagem |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal da Fronteira Sul |
Acronym of the institution: | UFFS |
College, Institute or Department: | Campus Chapecó |
Type of Access: | Acesso Aberto |
URI: | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1115 |
Issue Date: | 2015 |
Appears in Collections: | Pedagogia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
CARASEK e SERPA.pdf | 386,71 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.