Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1212
Type: Artigo Cientifico
Title: Motricidade e educação infantil
Author: Silva, Sheila Mara da
First advisor: Loro, Alexandre Paulo
Resume: As práticas pedagógicas na Educação Infantil podem contribuir no domínio do movimento humano. Assim, o presente estudo tem como objetivo central discutir a importância do desenvolvimento motor nos primeiros anos da infância (1 a 3 anos). Nesse sentido, temos como objetivos específicos: compreender o desenvolvimento motor e as suas características e conceituar fatores que abrangem o desenvolvimento funcional do corpo com exemplos de atividades. Para isto, dialogaremos com Gallahue e Ozmum (2005) e Tani (1998, 1987) sobre o desenvolvimento motor infantil. As conclusões apontam que o nosso sistema de ensino reflete de maneira plausível o atendimento quase carcerário que nossos alunos da educação infantil vêm recebendo. Para muitos docentes parece promissor obter êxito na controlação dos corpos pois só assim é possível a formação de um modelo ideal de aluno. Nesta perspectiva emerge a importãncia de práticas pedagógicas que possam contribuir para o desenvolvimento e aprimoramento das habilidades motoras básicas de crianças na Educação Infantil.
Abstract: Pedagogical practice in childhood education can contribute a lot in the domain of human movement. So, the present study has the main objective to discuss the importance of the motor development in the first years of the childhood (1-3 years old). In this sense, we have the following objectives: understand about the physical growth and its features and conceptualize the factors that comprehend the functional progress of body with activities as examples. For this, we are going to talk with Gallahue and Ozmum (2005) and Tani (1998, 1987) about the child motor development. The findings show that our education system reflects with plausibility the almost custodial care of our students of early childhood education are receiving. For many teachers it seems propitious to succeed in the control of the bodies, because just like this it is possible to create an ideal model of student. In this perspective emerges the importance of pedagogical practices that can contribute with the development and improvement of basic motor skills of children in kindergarten.
Keywords: Educação infantil
Infância
Motricidade
Práticas pedagógicas
Ensino e aprendizagem
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Chapecó
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1212
Issue Date: 2016
Appears in Collections:Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SILVA.pdf447.84 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.