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Campo DCValorIdioma
dc.contributor.advisor1Gomes, Aurélia Lopes-
dc.creatorCantoni, Priscilla-
dc.creatorVenturin, Anapaula-
dc.date2015-07-01-
dc.date.accessioned2017-10-06T19:16:30Z-
dc.date.available2017-09-01-
dc.date.available2017-10-06T19:16:30Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1229-
dc.description.abstractThis article aims to describe the importance of community participation in the school through the creation of the school board. We seek analysis with the documentary literature and to know the function of the school board, and also to check how this participation interfere in democratic management. The research was conducted in Xanxerê/SC at the Municipal School of Basic Education Nossa Senhora de Aparecida, the aspects raised are related to the creation, organization and operation of the school board in this reality. The analyzes carried out enabled a survey of similarities and differences between literature, documentation and legislation establishing the role of the school board. Verified aspects and the analysis of the school board had in the need for training for members involved in order to attract the interest of participation and community involvement. Another element to be highlighted is related to necessary link between theory and practice. We found that the Municipal School of Basic Education Nossa Senhora de Aparecida has a School Board experience engaged with the community, because there is the participation of parents, students and teachers, enabling the realization of democratic management. An essential aspect realized in practice school board is the collective participation, ie represents the challenges and prospects of an education that enables the role of the subjects and the strengthening of quality education through democratic management.pt_BR
dc.description.resumoO presente artigo objetiva descrever a importância da participação da comunidade na escola por meio da criação do conselho escolar. Buscamos análises com a pesquisa bibliográfica documental, conhecer a função do conselho escolar para verificar como se dá essa participação na gestão democrática. A pesquisa foi desenvolvida no município de Xanxerê/SC na Escola Municipal de Educação Básica Nossa Senhora Aparecida, os aspectos abordados estão relacionados com a criação, a organização e a atuação do conselho escolar nesta realidade. As analises realizadas possibilitaram um levantamento de aproximações e distanciamentos entre a literatura consultada, a documentação e legislação que institui a atuação do conselho escolar. Os aspectos verificados e a analise sobre o conselho escolar nos apresentaram a necessidade de realizar formação para os membros envolvidos a fim de despertar o interesse da participação e envolvimento da comunidade. Outro elemento a ser destacado está relacionado a necessária ligação entre a teoria e a prática. Constatamos que a Escola Municipal de Educação Básica Nossa Senhora Aparecida possui uma experiência de Conselho Escolar engajada com a comunidade, pois existe a participação dos pais, alunos e professores, possibilitando a efetivação de uma gestão democrática. Um aspecto essencial percebido na prática do conselho escolar é a participação coletiva, ou seja, representa os desafios e as perspectivas de uma educação que possibilita o protagonismo dos sujeitos e o fortalecimento de uma educação de qualidade por meio da gestão democrática.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Jeferson Rodrigues de Lima (jeferson.lima@uffs.edu.br) on 2017-09-01T19:26:45Z No. of bitstreams: 1 CANTONI e VENTURIN.pdf: 470260 bytes, checksum: 7683a56efd0ee933f0867f7fd3f82882 (MD5)en
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dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2017-10-06T19:16:30Z (GMT). No. of bitstreams: 1 CANTONI e VENTURIN.pdf: 470260 bytes, checksum: 7683a56efd0ee933f0867f7fd3f82882 (MD5) Previous issue date: 2015en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Chapecó-
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectComunitarismopt_BR
dc.subjectConselhos de educaçãopt_BR
dc.subjectGestão democrática na educaçãopt_BR
dc.subjectPolítica educacionalpt_BR
dc.titleO princípio da participação por meio dos conselhos escolarespt_BR
dc.typeArtigo Cientificopt_BR
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