Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1246
Type: Artigo Cientifico
Title: Paulo Freire: educação, conhecimento e práxis pedagógica
Author: Engelmann, Alini Kunz
Soranço, Angéle Passari
First advisor: Alves, Solange Maria
Resume: O presente artigo busca levantar aspectos que evidenciam a importância da organização da prática pedagógica para a construção do conhecimento e emancipação dos sujeitos, centralizando a reflexão no papel docente, compreendido em sua função precípua de mediador do processo de conhecimento. Tendo como suporte principal a pedagogia freireana, dado sua ênfase e compromisso com a educação emancipadora, os objetivos foram i.) compreender a pedagogia da libertação como concepção teórico-metodológica dialética, portadora de uma visão de ser humano, de sociedade e de organização pedagógica; ii) compreender a concepção de conhecimento na perspectiva dialético-materialista que orienta a pedagogia freireana; iii.) identificar aspectos relevantes dessa pedagogia para a organização do processo de ensino e de aprendizagem. A análise teórica esteve calcada em pesquisas de Alves (2012); Corazza (1991); Damke (1995); Delizoicov (2011); Freire (1987, 1992, 1996, 2011); Possamai (2014); Romão (2002); Vasconcellos (1993). A metodologia desta pesquisa é de caráter qualitativo e de cunho bibliográfico. Os resultados apontaram que é extremamente importante pensar na prática pedagógica como uma forma organizada de atuação no desenvolvimento de sujeitos. Conclui-se assim, que à complexidade que permeia a prática pedagógica, exige um olhar mais minucioso, sendo imprescindível para esse processo as contribuições de Freire, que vê o homem como ser em transformação, produto e processo do movimento dialético das relações tanto sociais como culturais.
Abstract: This article aims to bring up issues that show the importance of the pedagogical practice organization for the construction of knowledge and emancipation of the subject, centralizing the reflection on the teaching role, being understood in its primary function in a process of knowledge mediator. The main support was Freire's pedagogy, given its emphasis and commitment to emancipatory education, the objectives were i.) To understand the pedagogy of liberation as theoretical- methodological and dialectic conception, with a vision of human, society and educational organization; ii) To understand the concept of knowledge in a dialectical-materialist perspective that guides Freire's pedagogy; iii.) To identify relevant aspects of this pedagogy to teaching and learning organization. The theoretical analysis was grounded in research Alves (2012); Corazza (1991); Damke (1995); Delizoicov (2011); Freire (1987, 1992, 1996, 2011); Possamai (2014); Romão (2002); Vasconcellos (1993). The methodology of this research is qualitative and of bibliographic nature. The results showed that it is extremely important to think in pedagogical practice as an organized form of action in the development of subjects. It was concluded that the complexity that permeates the teaching practice, requires a closer look. It is indispensable to this process the contributions of Freire, who sees man as being in transformation, product and process of dialectical movement in social and cultural relations.
Keywords: Educação
Emancipação
Paulo Freire
Análise de dados
Ensino e aprendizagem
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Chapecó
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1246
Issue Date: 2016
Appears in Collections:Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ENGELMANN e SORANÇO.pdf424,23 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.