Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1293
Type: Monografia
Title: Perspectiva da educação ambiental no ensino básico
Author: Vorpagel, Fernanda Seidel
First advisor: Uhmann, Rosangela Ines Matos
metadata.dc.contributor.referee1: Leite, Fabiana de Andrade
metadata.dc.contributor.referee2: Uhmann, Rosangela Inês Matos
Resume: A presente pesquisa consiste em um Trabalho de Conclusão de Curso (TCC), cuja temática refere-se às Estratégias de Ensino (EE) que permeiam a Educação Ambiental (EA) na Educação Básica (EB). A EA é um tema transversal que em meio educacional precisa de atenção, visto que o trabalho pedagógico desenvolvido na escola precisa proporcionar ações e atitudes que insiram o educando na abrangência da complexidade crítica da EA. Para compreender quais e como são as EE de EA, investigamos por meio de uma revisão bibliográfica em periódico e questionário feito a professores da EB. Desse estudo, apresentamos alguns apontamentos da história da EA, bem como emergiram duas categorias: práticas de EA em periódico e a EA no contexto da EB, para assim observarmos a (im)possível sistematização das ações de EA em contexto escolar. Evidenciamos a ausência da sistematização das práticas desenvolvidas na EB, o que pode ser melhorado com a inserção de um trabalho coletivo em meio escolar na direção de sistematização contínua das práticas de EA.
Abstract: The present research consists of a Course Completion Work (TCC), whose thematic refers to the Education Strategies (EE) that permeate Environmental Education (EA) in Basic Education (EB). EA is a cross-cutting theme that needs to be attention, since the pedagogical work developed in the school must provide actions and attitudes that instill the learner in the comprehensiveness of EA's critical complexity. For understand what EA's EE are, we investigate through a review bibliography in a periodical and a questionnaire made to professors of EB. From this study, we present some notes on the history of EA, as well as two categories emerged: practices in periodic and EA in the context of EB, in order to observe the (im) possible systematization of EE actions in a school context. We show the absence systematization of the practices developed in the EB, which can be improved by inserting of a collective work in the school environment in the direction of continuous systematization of the EA.
Keywords: Ensino básico
Educação básica
Educação ambiental
Ensino de química
Estratégias de ensino
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Cerro Largo
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1293
Issue Date: 13-Jul-2017
Appears in Collections:Química

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
VORPAGEL.pdf761,85 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.