Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1305
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Caracelli Scherma, Camila-
dc.creatorMaschio, Daniela-
dc.date2016-06-24-
dc.date.accessioned2017-10-09T19:06:34Z-
dc.date.available2017-10-05-
dc.date.available2017-10-09T19:06:34Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.urihttps://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1305-
dc.description.abstractThe main aim of this study was to understand the routes of formation of the liking for reading; and it had as specific objectives: to know the design of Mikhail Bakhtin language and its relation to the reading practices from the perspectives of John Wanderley Geraldi and Paulo Freire; to understand the meaning of reading as fruition; to relate teaching practices with the formation of the liking for reading. For the realization of this process, I chose to put myself to listen to readers through the depositions in internet blogs, as a way to find the voices that treat the pathways of these subjects. The process of understanding was constructed based on a socio-interactionist perspective of language and was theoretically grounded in Mikhail Bakhtin, John Wanderley Geraldi and Paulo Freire, using as methodology the dialogue and mutual comparison. Between words, it is reaffirmed the understanding that, like reading, this study became a space to share and give directions on the training course for readers. The reflections made possible the realization that the formation of readers does not occur for a single path, and it does not depends exclusively on teaching mediation.pt_BR
dc.description.resumoEste estudo teve como objetivo geral compreender os percursos da formação do gosto pela leitura; e como objetivos específicos: conhecer a concepção de linguagem de Mikhail Bakhtin e sua relação com as práticas de leitura nas perspectivas de João Wanderley Geraldi e Paulo Freire; compreender o significado da leitura como fruição; relacionar práticas docentes com a formação do gosto pela leitura. Para a efetivação desse processo, optei por me colocar à escuta de sujeitos leitores por meio de depoimentos de blogs da internet, como uma das possibilidades de encontrar as vozes que tratam dos percursos desses sujeitos. O processo de compreensão se construiu com base numa perspectiva sócio-interacionista da linguagem e foi teoricamente embasado em Mikhail Bakhtin, João Wanderley Geraldi e Paulo Freire, utilizando como metodologia o diálogo e o cotejamento. Entre palavras e contrapalavras, reafirma-se a compreensão de que, como a leitura, este estudo tornou-se um espaço de compartilhar e atribuir sentidos sobre o percurso formativo dos leitores. As reflexões feitas possibilitaram a compreensão de que a formação de leitores não ocorre por um único caminho, nem depende exclusivamente da mediação docente.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Jeferson Rodrigues de Lima (jeferson.lima@uffs.edu.br) on 2017-10-05T22:25:24Z No. of bitstreams: 1 MASCHIO.pdf: 677015 bytes, checksum: 9270f701f79e51e86570f212361edd4a (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Diego dos Santos Borba (dborba@uffs.edu.br) on 2017-10-09T19:06:34Z (GMT) No. of bitstreams: 1 MASCHIO.pdf: 677015 bytes, checksum: 9270f701f79e51e86570f212361edd4a (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2017-10-09T19:06:34Z (GMT). No. of bitstreams: 1 MASCHIO.pdf: 677015 bytes, checksum: 9270f701f79e51e86570f212361edd4a (MD5) Previous issue date: 2016en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal da Fronteira Sulpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCampus Chapecó-
dc.publisher.initialsUFFSpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLeiturapt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectEnsinopt_BR
dc.subjectFormação de leitorespt_BR
dc.titleVozes sobre o gosto pela leitura: palavras e contrapalavras de sujeitos leitores e seus percursospt_BR
dc.typeArtigo Cientificopt_BR
Appears in Collections:Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MASCHIO.pdf661.15 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.