Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1305
Type: Artigo Cientifico
Title: Vozes sobre o gosto pela leitura: palavras e contrapalavras de sujeitos leitores e seus percursos
Author: Maschio, Daniela
First advisor: Caracelli Scherma, Camila
Resume: Este estudo teve como objetivo geral compreender os percursos da formação do gosto pela leitura; e como objetivos específicos: conhecer a concepção de linguagem de Mikhail Bakhtin e sua relação com as práticas de leitura nas perspectivas de João Wanderley Geraldi e Paulo Freire; compreender o significado da leitura como fruição; relacionar práticas docentes com a formação do gosto pela leitura. Para a efetivação desse processo, optei por me colocar à escuta de sujeitos leitores por meio de depoimentos de blogs da internet, como uma das possibilidades de encontrar as vozes que tratam dos percursos desses sujeitos. O processo de compreensão se construiu com base numa perspectiva sócio-interacionista da linguagem e foi teoricamente embasado em Mikhail Bakhtin, João Wanderley Geraldi e Paulo Freire, utilizando como metodologia o diálogo e o cotejamento. Entre palavras e contrapalavras, reafirma-se a compreensão de que, como a leitura, este estudo tornou-se um espaço de compartilhar e atribuir sentidos sobre o percurso formativo dos leitores. As reflexões feitas possibilitaram a compreensão de que a formação de leitores não ocorre por um único caminho, nem depende exclusivamente da mediação docente.
Abstract: The main aim of this study was to understand the routes of formation of the liking for reading; and it had as specific objectives: to know the design of Mikhail Bakhtin language and its relation to the reading practices from the perspectives of John Wanderley Geraldi and Paulo Freire; to understand the meaning of reading as fruition; to relate teaching practices with the formation of the liking for reading. For the realization of this process, I chose to put myself to listen to readers through the depositions in internet blogs, as a way to find the voices that treat the pathways of these subjects. The process of understanding was constructed based on a socio-interactionist perspective of language and was theoretically grounded in Mikhail Bakhtin, John Wanderley Geraldi and Paulo Freire, using as methodology the dialogue and mutual comparison. Between words, it is reaffirmed the understanding that, like reading, this study became a space to share and give directions on the training course for readers. The reflections made possible the realization that the formation of readers does not occur for a single path, and it does not depends exclusively on teaching mediation.
Keywords: Leitura
Educação
Ensino
Formação de leitores
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Chapecó
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1305
Issue Date: 2016
Appears in Collections:Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MASCHIO.pdf661.15 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.