Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1311
Type: | Artigo Cientifico |
Title: | A adaptação e o acolhimento da criança na educação infantil: o papel da comunidade escolar |
Author: | Guarnieri, Melissa Mazon, Gislaine Luna |
First advisor: | Loro, Alexandre Paulo |
Resume: | Nas escolas é comum professoras e pais ficarem ansiosos nos primeiros dias de aula do ano letivo, pois têm dificuldade em como proceder com os alunos pequenos que estão ingressando pela primeira vez na educação infantil. O objetivo desse estudo é abordar como acontece a adaptação e o acolhimento da criança no ambiente escolar da educação infantil com ênfase para o papel da comunidade escolar. A criança se adaptará à escola no momento em que todos tenham consciência de sua participação; sendo assim, este trabalho de conclusão de curso, de caráter exploratório, utilizou o método de pesquisa bibliográfica, em que como fonte de pesquisa foram consultadas bases de dados de periódicos nacionais, além de livros e outras fontes de divulgação. Desse modo, esse período costuma ser desafiador, que demanda conhecimentos e estudos sobre todo o processo. Em vista disso, compreende-se que não depende apenas a criança adaptar-se ao novo ambiente, mas de como ela é acolhida. |
Abstract: | In school it is common for teachers and parents get anxious on their children’s first day because they find it difficult to know how to proceed with young students who are just staring in child education. The aim of this study is to approach how the adaptation and child’s reception happens into the school environment in child education, with emphasis on the community role. The child will adapt to school as soon as everybody is conscious of their participation; therefore, this completion of course work, which is exploratory, has used the bibliographical research, on which national periodic datas were analysed as research source, besides books and other disclosure sources. Thereby, that period is usually challenging, which demands knowledge and study about the whole process. Concerning to, we understand that it is not only up to the child to adapt to a new environment, but how the child is welcome to it. |
Keywords: | Acolhimento Adaptação Educação Criança Educação infantil Ensino e aprendizagem |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal da Fronteira Sul |
Acronym of the institution: | UFFS |
College, Institute or Department: | Campus Chapecó |
Type of Access: | Acesso Aberto |
URI: | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1311 |
Issue Date: | 2017 |
Appears in Collections: | Pedagogia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
GUARNIERI e MAZON.pdf | 616,78 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.