Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1311
Type: Artigo Cientifico
Title: A adaptação e o acolhimento da criança na educação infantil: o papel da comunidade escolar
Author: Guarnieri, Melissa
Mazon, Gislaine Luna
First advisor: Loro, Alexandre Paulo
Resume: Nas escolas é comum professoras e pais ficarem ansiosos nos primeiros dias de aula do ano letivo, pois têm dificuldade em como proceder com os alunos pequenos que estão ingressando pela primeira vez na educação infantil. O objetivo desse estudo é abordar como acontece a adaptação e o acolhimento da criança no ambiente escolar da educação infantil com ênfase para o papel da comunidade escolar. A criança se adaptará à escola no momento em que todos tenham consciência de sua participação; sendo assim, este trabalho de conclusão de curso, de caráter exploratório, utilizou o método de pesquisa bibliográfica, em que como fonte de pesquisa foram consultadas bases de dados de periódicos nacionais, além de livros e outras fontes de divulgação. Desse modo, esse período costuma ser desafiador, que demanda conhecimentos e estudos sobre todo o processo. Em vista disso, compreende-se que não depende apenas a criança adaptar-se ao novo ambiente, mas de como ela é acolhida.
Abstract: In school it is common for teachers and parents get anxious on their children’s first day because they find it difficult to know how to proceed with young students who are just staring in child education. The aim of this study is to approach how the adaptation and child’s reception happens into the school environment in child education, with emphasis on the community role. The child will adapt to school as soon as everybody is conscious of their participation; therefore, this completion of course work, which is exploratory, has used the bibliographical research, on which national periodic datas were analysed as research source, besides books and other disclosure sources. Thereby, that period is usually challenging, which demands knowledge and study about the whole process. Concerning to, we understand that it is not only up to the child to adapt to a new environment, but how the child is welcome to it.
Keywords: Acolhimento
Adaptação
Educação
Criança
Educação infantil
Ensino e aprendizagem
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Chapecó
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1311
Issue Date: 2017
Appears in Collections:Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
GUARNIERI e MAZON.pdf616,78 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.