Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1315
Type: Artigo Cientifico
Title: A linguagem LOGO através de um olhar histórico e contextualizado
Author: Santos, Weslene da Silva
Silva, Andrea da
First advisor: França, Carlos Roberto
Resume: A educação tecnológica ganha importância no Brasil pelas influências e auge da linguagem Logo, entre as décadas de 70 e 90. Após este período ocorre uma desvalorização da sua utilização e do investimento no ensino. Neste contexto, situa-se a pergunta mobilizadora deste estudo, a que ponto vem ocorrendo esse possível rompimento do Logo na educação escolar brasileira, após os anos 70?A busca de resposta a essa indagação pautou-se pelo objetivo de compreender as influências e possíveis rompimentos da referida linguagem na educação brasileira. Este estudo, em termos metodológicos tem caráter bibliográfico de abordagem qualitativa, com aportes teóricos de autores da área da educação tecnológica, tais como: Seymour Papert (2008), Valente (1995, 1999, 2016), Morais (2000), Nascimento (2007), entre outros. Este estudo está apresentado em sete partes. A primeira compõe a introdução ao Logo, onde apresenta-se brevemente sua origem; a segunda traz uma breve contextualização das influências da linguagem referida na educação brasileira; a terceira aborda a concepção construcionista de Seymour Papert; a quarta o papel do professor no ambiente Logo; a quinta um olhar histórico sobre os possíveis rompimentos do Logo na educação básica brasileira atual; a sexta projetos futuros; por fim, na sétima parte conclui-se os resultados da presente pesquisa, onde percebe-se os rompimentos da linguagem Logo no Brasil pela escassez de investimento em formação, infraestrutura, no avanço tecnológico acelerado, diminuição de programas educacionais com o software analisado e outros.
Abstract: Technological education becomes important in Brazil by the influence of the Logo language, between the decades of1970 in 1990. After this period there was a devaluation of its use and the investment of education. In this context, the mobilizing question of this study is situated, to what point has this possible rupture of the Logo in Brazilian school education occurred after the 1970s?The search for an answer to this question was guided by the objective in order to understand the influences and possible ruptures of the refered language in te Brazilian education. This study has the bibliographic aspect of the qualitative approach with theoretical parts such as Seymour Papert (2008), Valente (1995, 1999, 2016), Morais (2000), Nascimento (2009). It is presented in seven parts. The first one which is an introduction to Logo, briefly we presented its origin. The second provides a contextualization of the language influences mentioned in the Brazilian Education. The third approaches the Seymour Papert's constructionist concept. The fourth presents the professor role in the Logo environment. The fifth is an historical look at possible ruptures of Logo in Brazilian education. The Sixth which are future projects. And, finally in the seventh we conclude with the different results of the research where we behold the ruptures of the Logo language by a lack of investment in training, infrastructures in the accelerated technological advancement and the the reduction of educational programs with Software and others.
Keywords: Construcionismo
Educação
Linguagem LOGO
Software
Tecnologia
Ensino e aprendizagem
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Chapecó
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1315
Issue Date: 2017
Appears in Collections:Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SANTOS e SILVA.pdf1,04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.