Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1711
Type: Dissertação
Title: Software "Modellus" e modelagem matemática: relacionando conceitos matemáticos com fenômenos da física
Author: Barcelos, Sérgio Renato
First advisor: Reichert, Janice Teresinha
Resume: O presente trabalho apresenta uma aplicação e análise do Software Modellus na nona série do Ensino Fundamental, aliada à atividades práticas envolvendo Cinemática, partindo de um problema da realidade sugerido pelos alunos. O assunto matemático refere-se à funções, abordando conceitos gerais e essenciais, construção de modelos a partir de problemas físicos e estudo de tabelas e gráficos. O problema investigado foi: A utilização do recurso computacional Modellus auxilia no processo de ensino-aprendizagem do conceito de funções? Os temas foram trabalhados visando permitir que o estudante pesquisado relacione o conteúdo com seu dia-a-dia. Optou-se pelo Software Modellus pela possibilidade do aluno interagir com a construção gráfica, animações e tabelas a partir de modelos matemáticos. As conclusões foram obtidas analisando as atividades realizadas, avaliações e questionários diagnósticos. Buscou-se embasar tais considerações com a apresentação de resultados produzidos pelos alunos para afirmar que o Software Modellus permitiu uma aprendizagem diferenciada, onde o aluno interagiu com a construção do conhecimento referente ao assunto funções. Concluiu-se que o Software Modellus mostrou-se adequado para o ensino de funções com esta turma de 9ª série a partir dos dados analisados nesta dissertação.
Abstract: This research presents an application and analysis of Modellus Software in the ninth grade of Elementary School, associated with practical activities involving Kinematics, which started from a problem of reality suggested by the students. The mathematical subject is about functions, presenting general and essential concepts, developing models from physical problems and study of tables and graphs. The investigated problem was: Does the use of the computational resource Modellus help in the teaching-learning process of the functions concept? The subjects were developed aiming to allow the researched student relate the content with their daily life. The Modellus Software was chosen for the possibility of the student interacting with the development of graphics, animations and tables from mathematical models. The conclusions of the research were obtained by analyzing the activities carried out, evaluations and diagnostic questionnaires. We sought to base these considerations with the presentation of results generated by the students to assert that the Software Modellus allowed a differentiated learning, in which the student interacted with the knowledge construction regarding to the subject functions. It was concluded that the Modellus Software was adequate for the teaching of functions with this class of ninth grade from the data analyzed in this dissertation.
Keywords: Modelos matemáticos
Ensino fundamental
Didática
Software
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Chapecó
Name of Program of Postgraduate studies: Programa de Pós-Graduação Profissional em Matemática em Rede Nacional
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1711
Issue Date: 2017
metadata.dc.level: Mestrado Profissional
Appears in Collections:Matemática

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BARCELOS.pdf5,9 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.