Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1986
Type: Monografia
Title: Ensino de Geografia e paisagem: uma proposta a partir da perspectiva de Georges Bertrand
Author: Sirtoli, Evandro André
First advisor: Souza, Reginaldo José de
metadata.dc.contributor.referee1: Souza, Reginaldo José de
metadata.dc.contributor.referee2: Pereira, Ana Maria de Oliveira
metadata.dc.contributor.referee3: Murara, Pedro Germano
Resume: Os estudos da paisagem na Geografia, muitas vezes, estão relacionados com mera observação do espaço, e/ou simples descrições de acontecimentos antrópicos e fenômenos da Natureza, em que estão apenas distintos uns dos outros sem a integração de acontecimentos sociais com eventos naturais. Então, o trabalho desenvolve a análise e discussão bibliográfica da conceituação da Paisagem na Geografia, da integração dos conceitos da Geografia física e humana, como propõe o Geógrafo francês Georges Bertrand. Primeiramente, aborda-se a integração dos elementos da paisagem por meio da proposta do Geossistema, ou seja, das interações entre potencial ecológico, exploração biológica e ação antrópica. Posteriormente, trata-se da integração conceitual pela via do sistema GTP (Geossistema-Território-Paisagem) como fonte de três formas de análise: naturalista, socioeconômica e sociocultural. Por fim, apresentamos uma proposta didática de trabalho em sala de aula, considerando a análise bertraniana como possibilidade de integrar os conceitos físicos e humanos para o entendimento da Paisagem.
Abstract: Landscape studies in Geography are often related to mere observation of space, and / or simple descriptions of anthropic events and phenomena of Nature, in which they are only distinct from each other without the integration of social events with natural events. So, the work develops the analysis and bibliographical discussion of the conceptualization of Landscape in Geography, of the integration of the concepts of physical and human Geography, as proposed by the French Geographer Georges Bertrand. First, the integration of the elements of the landscape is approached through the Geosystem proposal, that is, of the interactions between ecological potential, biological exploration and anthropic action. Subsequently, it deals with the conceptual integration through the GTP (Geosystem-Territory-Landscape) system as source of three forms of analysis: naturalistic, socioeconomic and sociocultural. Finally, we present a didactic proposal of work in the classroom, considering the Bertranian analysis as the possibility of integrating the physical and human concepts for the understanding of Landscape.
Keywords: Paisagem
Geossistema
Ensino de Geografia
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Erechim
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1986
Issue Date: 20-Dec-2017
Appears in Collections:Geografia - Licenciatura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SIRTOLI.pdf1,84 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.