Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2401
Type: | Dissertação |
Title: | Dilemas identitários na educação patrimonial: entre orientações normativas e prática escolar |
Author: | Hoffmann, Katilene Godoy |
First advisor: | Valério, Mairon Escorsi |
metadata.dc.contributor.referee1: | Ribeiro, Renílson Rosa |
metadata.dc.contributor.referee2: | Fraga, Gerson Wasen |
metadata.dc.contributor.referee3: | Pereira, Thiago Ingrassia |
Resume: | Nesta pesquisa intencionamos investigar os dilemas quanto à inserção da temática da Educação Patrimonial no contexto educacional brasileiro com base em documentações produzidas no campo das políticas públicas de escolarização, especificamente em oficinas instituídas em um macrocampo do Programa Mais Educação. Conduzimos o estudo para uma avaliação qualitativa através de pesquisas bibliográficas e documentais. Desse modo, tecemos perspectivas históricas sobre patrimônio no panorama brasileiro e abordagens quanto à inserção da temática da Educação Patrimonial nessa política pública de abrangência nacional. Apontamos como referência do estudo a execução de práticas específicas de educação patrimonial, durante determinado período e no âmbito desse programa, em uma instituição escolar pública, a Escola Municipal de Ensino Fundamental Cristo Rei, situada no município de Erechim, no nordeste do estado do Rio Grande do Sul. Esta pesquisa permitiu tecer relevantes considerações quanto aos dilemas do campo temático patrimonial contrapondo as proposições normativas e a realidade educacional. |
Abstract: | In this research we plan to investigate the dilemmas regarding the insertion of the theme of heritage education in the Brazilian educational context on the basis of documentation produced in the field of public policies for education, specifically in workshops imposed in a macro field more education program. We conducted the study to a qualitative evaluation through bibliographic and documental research. In this way, we weave historical perspectives on heritage in the Brazilian panorama and approaches on the insertion of the theme of heritage education in this public policy of national scope. Aim of the study as a reference the specific practices of heritage education, during a certain period and within the framework of this program, in a public school institution, the Municipal School of Christ the King elementary school, located in the municipality of Erechim, in the northeast of the State of Rio Grande do Sul. This research allowed to weave relevant considerations the dilemmas of the thematic field of heritage opposed the normative propositions and the educational reality. |
Keywords: | Educação Patrimônio Cultura Bens culturais Políticas públicas |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal da Fronteira Sul |
Acronym of the institution: | UFFS |
College, Institute or Department: | Campus Erechim |
Name of Program of Postgraduate studies: | Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas |
Type of Access: | Acesso Aberto |
URI: | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2401 |
Issue Date: | 6-Jun-2018 |
metadata.dc.level: | Mestrado |
Appears in Collections: | Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
HOFFMANN.pdf | 1.15 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.