Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2531
Type: Artigo Cientifico
Title: Compreendendo a educação ambiental: presente no Encontro Nacional de Ensino de Biologia (2012-2014)
Author: Willers, Luciane Abertol
First advisor: Bervian, Paula Vanessa
Resume: Este estudo teve como objetivo investigar a produção sobre a Educação Ambiental (EA) no Ensino de Biologia (EB), nas duas últimas edições, do Encontro Nacional de Ensino de Biologia (ENEBIO), entre os anos de 2012 e 2014. Esta pesquisa é qualitativa do tipo documental e utilizamos os procedimentos de análise temática de conteúdo que compreendem as etapas de pré-análise; exploração de material; tratamento e interpretação dos resultados. Dentre os 897 trabalhos apresentados nas VI e V edições do ENEBIO, 45 trabalhos compõem o corpus de análise da pesquisa, significa que 5,0 % dos trabalhos abordam a EA no EB. Podemos destacar que o número de trabalhos sobre EA duplicou entre as edições. Dentre os números de trabalhos de EA analisados, há um predomínio de trabalhos que se direcionam pra a Educação básica nos níveis educacionais, semelhanças nas tipologia, e as preocupações com os focos temáticos apresentados. Através dos indicadores que levantamos em nossas análises, podemos perceber a relevância, as diferenças nos trabalhos que fazem relação com as temáticas ambientais presentes nas duas edições do ENEBIO.
Abstract: This study had the objective of studying the production of Environmental Education (EA) in Teaching Biology (EB) in the last two editions of the National Meeting of Teaching Biology (ENEBIO) between the years 2012 and 2014. This year Research and documentary type qualitative and we use the content analysis procedures that comprise the pre-analysis steps; Exploitation of material; treatment and interpretation two results. Among the 897 papers published in the VI and ENEBIO Vedes, 45 papers of composition or corpus of analysis of the research, this means that 5.0% of the work is performed by the EA in the EB. We can highlight that the number of jobs in EA doubled between editions. Within the analyzed work numbers of the EA, there is a predominance of works that are addressed to basic education, teaching, semester, typologies and concerns, as areas of thematic focus. Through two indicators that we raise in our analyzes, we perceive a relevance, differentiating ourselves from different aspects of the thematic environments present in each one of the editions of ENEBIO.
Keywords: Ensino e aprendizagem
Educação
Encontro Nacional de Ensino de Biologia
Biologia
Educação ambiental
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Cerro Largo
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2531
Issue Date: 1-Dec-2015
Appears in Collections:Ciências Biológicas - Licenciatura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Willers.pdf351,52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.