Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2545
Type: | Artigo Cientifico |
Title: | Currículos com enfoque CTS e práticas educativas interdisciplinares: possibilidades e desafios |
Author: | Schwan, Guilherme |
First advisor: | Santos, Rosemar Ayres dos |
Resume: | Com o entendimento de que, para compreender um problema real ou entender situações abertas que envolvam Ciência-Tecnologia, os conhecimentos puramente científicos, muitas vezes, trabalhados em sala de aula não são suficientes, nesta perspectiva, investigamos: de que forma são desenvolvidos temas de perspectiva Ciência-Tecnologia-Sociedade (CTS) na Educação Básica e quais as dificuldades enfrentadas por professores no desenvolvimento destes? Com o objetivo de Identificar e analisar possíveis dificuldades e avanços por parte dos professores em desenvolver trabalhos em sala de aula na perspectiva curricular do enfoque CTS. A qual segue, metodologicamente, de acordo com Análise Textual Discursiva, na qual a análise é estruturada em três etapas: unitarização, categorização e comunicação. Onde os resultados serão apresentados em duas categorias: Perspectivas curriculares desenvolvidas em sala de aula e estruturação curricular na Educação Básica. Demostrando que a preocupação de professores deixa de ser apenas metodológica e sim, de uma reforma curricular. |
Abstract: | With the understanding that to understand a real problem or understand open situations involving Science-Technology, the purely scientific knowledge often worked in the classroom are not enough, in this perspective, we investigate: how are developed themes perspective Science-Technology-Society (STS) in Basic Education and what the difficulties faced by teachers in developing these? In order to identify and analyze possible difficulties and advances by teachers to develop work in the classroom on curricular perspective STS approach. This follows, methodologically, according Textual Analysis Discourse, in which the analysis is structured in three stages: unitarization, categorization and communication. Where the results will be presented in two categories: curricular perspectives developed in the classroom and curriculum structure in Basic Education. Demonstrating that the concern of teachers becomes not only methodological and yes, a curriculum reform. |
Keywords: | Currículo Interdisciplinaridade Educação Ensino e aprendizagem |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal da Fronteira Sul |
Acronym of the institution: | UFFS |
College, Institute or Department: | Campus Cerro Largo |
Type of Access: | Acesso Aberto |
URI: | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2545 |
Issue Date: | 1-Dec-2015 |
Appears in Collections: | Ciências Biológicas - Licenciatura |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Schwan.pdf | 1,24 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.