Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2594
Type: Artigo Cientifico
Title: Aprender ciências por meio do lúdico: jogos didáticos e a iniciação à docência
Author: Portes, Hulda Priscila Vieira
First advisor: Santos, Eliane Gonçalves dos
Resume: O presente artigo refere-se à utilização e a função dos Jogos Didáticos (JD), como uma metodologia diferenciada no ensino de Ciências e Biologia. Estes Jogos foram produzidos pelos bolsistas do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID), Subprojeto Ciências e Ciências Biológicas, da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Campus Cerro Largo- RS. Os Jogos abordam diversos conteúdos direcionados ao ensino de Ciências do Ensino Fundamental e também ao ensino de Biologia do Ensino Médio. No total foram analisados quarenta e cinco (45) jogos, com destaque para o nível de escolaridade, os objetivos de cada jogo e suas respectivas categorias que são: apresentar, Ilustrar, revisar/sintetizar ou avaliar os conteúdos. Enfatizando que trabalhar com Jogos Didáticos no ensino de Ciências e Biologia propicia desenvolver o lúdico e a interação entre aluno-aluno e aluno-professor, assim, como pode estabelecer uma nova forma de ensinar e aprender.
Abstract: This article refers to the use and function of Educational Games (JD) as a different methodology in the teaching of science and biology. These games were produced by Scholarship students from the Initiation Program of scholarship to Teaching Iniciation (PIBID) Subproject Sciences and Biological Sciences of Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Campus Cerro Largo- RS. The games discuss many contents been directed to elementary school science teaching and to high school biology teaching. In total were analyzed forty-five (45) games, highlighting the level of education, the objectives of each game and their respective categories are: present, illustrate, review / summarize or evaluate content. Emphasizing that work with Didactic Games in teaching science and biology provides the development of ludic and the interaction between student-student and student-teacher, this way setting up a new way of teaching and learning.
Keywords: Jogos educativos
Didática
Ensino e aprendizagem
Biologia
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Cerro Largo
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2594
Issue Date: 1-Dec-2015
Appears in Collections:Ciências Biológicas - Licenciatura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Portes.pdf429,96 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.