Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2662
Type: Dissertação
Title: Educação financeira e o contexto escolar do estudante no ensino fundamental II
Author: Hammes, Aloisio Pedro
First advisor: Reichert, Janice Teresinha
Resume: Ao analisar os livros didáticos do Ensino Fundamental, percebe-se que o conteúdo de Matemática Financeira é pouco mencionado. Porém a Matemática Comercial/Financeira, porcentagem, sistema monetário e câmbio são conteúdos que já são contemplados desde a 1ª Proposta curricular do Estado de Santa Catarina. Na Base Nacional Comum Curricular (BNCC), em cada um dos 9 anos em que os alunos frequentam o Ensino Fundamental I e Fundamental II, existem indicadores de Educação Financeira, os quais podem contribuir para o desenvolvimento de habilidades de Matemática Financeira. Como a Educação Financeira é um tema transversal, necessita-se de professores preparados e estimulados para explorar mais estes conteúdos trazendo-os para a realidade dos alunos. Com relação aos níveis de escolaridade, observa-se que a Educação Financeira é mencionada de forma menos intensa no 6º, 7º e 8º ano, por este motivo escolheu-se o 8º ano para inserir a Educação Financeira como complementação para desenvolver uma cultura de planejamento, poupança e consumo consciente. Abordamos conceitos básicos de Educação Financeira, que vai além de Matemática Financeira, com o propósito de auxiliar os estudantes na administração dos seus rendimentos, as suas decisões de poupança e investimento, consumo de forma consciente e no destino correto do lixo produzido. As atividades foram desenvolvidas com estudantes de uma escola pública do município de Chapecó – SC. Após a realização das atividades podemos concluiu-se que foi possível despertar no aluno curiosidade e, consequentemente, proporcionar um melhor entendimento do conteúdo, sendo esse o objetivo principal alcançado.
Abstract: In analyzing the textbooks of Elementary Education, we realize that the content of Financial Mathematics is little mentioned. However the Commercial / Financial Mathematics, percentage, monetary system and exchange are contents that have already been contemplated since the first Santa Catarina Curricular Proposal. In the National Curricular Common Base (BNCC) recommendation, in each of the 9 years that students attend Elementary School I and II, there are Financial Education indicators which can contribute to the development of financial mathematics skills. Since financial education is a transversal theme, it is necessary to prepare and stimulate teachers to explore these contents, bringing them to the reality of the students. Regarding education levels, we observed that Financial Education is mentioned less intensely in the 6th, 7th and 8th years, for this reason we chose the 8th year to insert Financial Education as a complement content to develop a culture of planning, saving and consumption conscious. We approach basic concepts of Financial Education, which goes beyond Financial Mathematics, with the purpose of assisting students in the administration of their income, their savings and investment decisions, consumption consciously and the correct destination of the garbage produced. The activities were carried out with students from a public school in the municipality of Chapecó - SC. After carrying out the activities we can conclude that it was possible to awaken and provide in the student with curiosity and, consequently, a better understanding of the content, and this is the main objective achieved.
Keywords: Educação financeira
Ensino fundamental
Consumo
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Chapecó
Name of Program of Postgraduate studies: Programa de Pós-Graduação Profissional em Matemática em Rede Nacional
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2662
Issue Date: 2018
metadata.dc.level: Mestrado
Appears in Collections:Programa de Pós-Graduação Profissional em Matemática em Rede Nacional

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
HAMMES.pdf2.92 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.