Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2849
Type: | Monografia |
Title: | Educação matemática e educação especial: experiências socializadas em eventos científicos brasileiros a partir dos anos 2000 |
Author: | Fernandes, Camila Balbinot, Dulciane |
First advisor: | Melo, Marisol Vieira |
Resume: | Este estudo teve como objetivo principal identificar a produção de trabalhos apresentados em eventos científicos brasileiros, que envolvam a Educação Matemática e a Educação Especial (a partir dos anos 2000), observando experiências que revelam alunos com deficiências no ambiente escolar. Desse modo, é realizada uma pesquisa bibliográfica do tipo estado da arte, a partir dos relatos de experiências publicados em anais de três eventos de âmbito nacional: Encontro Nacional de Educação Matemática (ENEM); Escola de Inverno de Educação Matemática/Encontro Nacional do PIBID Matemática (EIEMAT) e Congresso Brasileiro de Educação Especial (CBEE). Foram identificados 38 relatos de experiência que destacam a deficiência visual e auditiva, envolvendo temas como: geometria, aritmética e álgebra, abrangendo os níveis de ensino básico e superior. Os trabalhos enfatizam preocupação dos professores no que se diz respeito de como agir perante os estudantes com deficiência. |
Abstract: | The main objective of this study was to identify the production of papers presented at Brazilian scientific events, involving Mathematics Education and Special Education (from 2000), observing experiences that reveal students with disabilities in the school environment. Thus, a state of the art bibliographic research is carried out, based on the reports of experiences published in annals of three national events: “Encontro Nacional de Educação Matemática” (ENEM); “Escola de Inverno de Educação Matemática/Encontro Nacional do PIBID Matemática” (EIEMAT) and; “Congresso Brasileiro de Educação Especial” (CBEE). We identified 38 experience reports highlighting visual and auditory deficits, involving themes such as: geometry, arithmetic and algebra, covering the levels of basic and higher education. The papers emphasize teachers' concerns about how to act with students with disabilities. |
Keywords: | Inclusão escolar Educação matemática Educação especial |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal da Fronteira Sul |
Acronym of the institution: | UFFS |
College, Institute or Department: | Campus Chapecó |
Type of Access: | Acesso Aberto |
URI: | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2849 |
Issue Date: | 2018 |
Appears in Collections: | Pedagogia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
FERNANDES.pdf | 1.35 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.