Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2850
Type: | Artigo Cientifico |
Title: | Pedagogia social: atuação do pedagogo no contexto do Centro de Referência de Assistência Social (CRAS) |
Author: | Milani, Raquel Lamp |
First advisor: | Santos, Olga Christina Scandolara dos |
Resume: | O presente artigo traz uma abordagem referente ao papel do pedagogo no Centro de Referência de Assistência Social (CRAS). Inicia com um breve histórico sobre Assistência Social no Brasil, a implantação dos CRAS e as políticas públicas que embasam estas instituições. Neste trabalho, compreende-se o pedagogo social como o profissional que exerce a prática pedagógica em espaços não escolares e de assistência social. O objetivo geral foi compreender a atuação do pedagogo no âmbito da assistência social, mais especificamente, nos CRAS e partiu da seguinte problemática: Quais são as ações desenvolvidas pelo pedagogo no CRAS? O estudo consistiu em uma pesquisa de natureza qualitativa, do tipo bibliográfica, na qual analisou artigos publicados na Scientific Electronic Library Online (Scielo), no período entre 2009 a 2018. Os trabalhos encontrados foram lidos e analisados a fim de identificar quais as funções atribuídas ao pedagogo que atua nesse espaço de educação não formal. Os dados levantados apontaram que o trabalho do pedagogo nos CRAS vai além da regência, pois sua atuação nas entidades sociais está profundamente ligada aos conceitos de mediação, desenvolvimento de projetos e educação integral dos indivíduos. Esta pesquisa contribui para reflexões acerca da atuação dos pedagogos para além das escolas de ensino regular e do seu papel na formação integral dos sujeitos. |
Abstract: | This article presents an approach regarding the role of the pedagogue in the Reference Center for Social Assistance (CRAS). It begins with a brief history about Social Assistance in Brazil, the implementation of CRAS and the public policies that underpin these institutions. In this work, the social pedagogue is understood as the professional who exercises the pedagogical practice in non-school spaces and social assistance. The general objective was to understand the role of the pedagogue in social assistance, specifically in the CRAS and started from the following problem: What are the actions developed by the pedagogue in CRAS? The study consisted of a qualitative research of the bibliographic type, in which it analyzed articles published in the Scientific Electronic Library Online (Scielo), in the period between 2009 to 2018. The works found were read and analyzed in order to identify the attributed functions to the pedagogue who works in this area of non-formal education. The data showed that the work of the pedagogue in the CRAS goes beyond the regency, because its performance in social entities is deeply linked to the concepts of mediation, project development and integral education of individuals. This research contributes to reflections about the performance of pedagogues beyond regular schools and their role in the integral formation of subjects. |
Keywords: | Pedagogia Assistência social Políticas públicas |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal da Fronteira Sul |
Acronym of the institution: | UFFS |
College, Institute or Department: | Campus Chapecó |
Type of Access: | Acesso Aberto |
URI: | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2850 |
Issue Date: | 2018 |
Appears in Collections: | Pedagogia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
MILANI.pdf | 254,44 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.