Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/3064
Type: Monografia
Title: Interpretando as situações do cotidiano do campo através da matemática: estudo realizado em uma escola do campo e uma escola urbana
Author: Stipp, Medieli Jaci
First advisor: Zanotelli, Cladir Teresinha
Resume: Este trabalho tem por objetivo verificar a eficiência do uso de materiais de apoio abordando objetos e informações do cotidiano do educando no reforço do ensino da matemática. O trabalho traz uma breve revisão da utilização dos jogos e das atividades lúdicas como um método de ensino/aprendizagem da disciplina de matemática. A atividade desenvolvida surgiu a partir de uma oficina elaborada através de resoluções de problemas de matemática que envolve situações do cotidiano do campo. A atividade foi desenvolvida com educandos do 6° ano do ensino fundamental do Colégio Estadual do Campo José Alves dos Santos, localizado na zona rural do município de Rio Bonito do Iguaçu (PR) e no Colégio Estadual José Marcondes Sobrinho localizado no município de Laranjeiras do Sul (PR). A verificação da aprendizagem foi através da aplicação de questionário com questões abertas antes e depois da aplicação da atividade. Como resultado verificou-se que os educandos ficaram motivados com a realização da oficina, explanando que desta forma ficava mais fácil de aprender, e conseguiram relacionar os conteúdos de matemática com as situações do cotidiano deles.
Abstract: This work aims to check the efficiency in the use of study aid material addressing objects and information from the student’s daily life in the reinforcement of mathematics teaching. The work brings a brief review from the use of games and playful activities as a teaching / learning method of mathematics. The developed activity came up from a workshop elaborated through resolutions from mathematical problems that involves everyday situations of the field. The activity was carried out with students from the 6th grade of the José Alves dos Santos State School, located in the rural area of the municipality of Rio Bonito do Iguaçu (PR) and at the José Marcondes Sobrinho State College located in the municipality of Laranjeiras do Sul (PR). The verification of the learning went through the application of a questionnaire with open questions before and after the application of the activity. As a result, it was verified that the students got motivated by the workshop, explaining how it was easier to learn, and were able to relate the contents of mathematics to their everyday situations.
Keywords: Didática
Matemática
Escola rural
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Laranjeiras do Sul
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/3064
Issue Date: 2017
Appears in Collections:Interdisciplinar em Educação do Campo: Ciências da Natureza

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
STIPP.pdf1,4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.