Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/370
Type: Monografia
Title: Educação inclusiva e as tecnologias assistivas para alunos com deficiência
Author: Wionczak, Adrieli
First advisor: Uhmann, Rosangela Ines Matos
metadata.dc.contributor.referee1: Uhmann, Silvana Matos
metadata.dc.contributor.referee2: Ferrera, Tiago Silveira
Resume: A presente pesquisa consiste em um Trabalho de Conclusão de Curso (TCC) como exigência para a conclusão do Curso de Graduação em Ciências Biológicas - Licenciatura da Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS, Campus Cerro Largo, RS. A temática diz respeito ao impacto das tecnologias na aprendizagem dos alunos com deficiência na perspectiva da educação inclusiva. É um tema que em meio educacional precisa de atenção, visto que todo ser humano com deficiência ou não, tem o direito de ter uma educação de qualidade defendida por Lei. Neste sentido, nos propomos a investigar por meio de questionário e entrevista, professores e profissionais da área para entender se as Tecnologias Assistivas (TAs) estão ou não ao alcance das Associações de Pais e Amigos dos Excepcionais (APAE) e da sala de Atendimento Educacional (AEE) quanto aos métodos, ferramentas e tecnologias utilizadas ou não no trabalho pedagógico junto aos alunos com deficiência que frequentam a sala de AEE e a APAE.
Abstract: The present research consists of a Course Completion Work (TCC) as a requirement for the conclusion of the Undergraduate Course in Biological Sciences - Federal University of Southern Border Degree - UFFS, Campus Cerro Largo, RS. The theme concerns the impact of technologies on the learning of students with disabilities in the perspective of inclusive education. It is a topic that needs attention in education, since every human being with disability or not, has the right to have a quality education defended by Law. In this sense, we propose to investigate through a questionnaire and interview, teachers and Professionals of the area to understand if the Assistive Technologies (TAs) are or not within the reach of the Associations of Parents and Friends of the Exceptional (APAE) and the Educational Assistance Room (AEE) regarding the methods, tools and technologies used or not in the pedagogical work Along with students with disabilities who attend the AEE and APAE.
Keywords: Educação especial
Atendimento especial
Educação Inclusiva
Apae
Cerro Largo (RS)
Didática
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Cerro Largo
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/370
Issue Date: 13-Dec-2016
Appears in Collections:Ciências Biológicas - Licenciatura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
WIONCZAK.pdf871,7 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.