Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/3815
Type: | Artigo Cientifico |
Title: | Retratos da inclusão: o atendimento ao surdo em distintos espaços sociais |
Author: | Tonin, Gisleine Sonali Pereira Chaves, Taline Pereira |
First advisor: | Gräff, Patrícia |
Resume: | O presente artigo tem como tema de pesquisa a acessibilidade direcionada aos surdos, com objetivo de compreender como os distintos espaços sociais se organizam para atender as pessoas surdas. Trata de uma pesquisa bibliográfica, por meio análise de estudos acadêmicos, disponíveis no Banco de Teses e Dissertações da CAPES e no IBICT, que abordam a acessibilidade às pessoas surdas, em diferentes espaços da sociedade. Os dados coletados a partir da leitura de cada uma das pesquisas selecionadas foram categorizados, interpretados e analisados. Os estudos apontam para as dificuldades enfrentadas pelas pessoas surdas nos diferentes setores da sociedade, como educação, saúde, lazer e trabalho. Evidenciam a ausência de tradutores e intérpretes de Libras/Língua Portuguesa e de profissionais capacitados em Libras nos espaços sociais, utilizando outras formas de comunicação pouco eficazes para assegurar a inclusão social. |
Abstract: | The present article has as research theme accessibility for deaf, with the objective of understand how the different social spaces are organized to meet deaf people. It is a bibliographical research through analysis of academic studies, available at the CAPES Theses and Dissertations Bank and at IBICT, that address the accessibility to deaf people, in different spaces of society. The collected data from the reading of each of the selected researches were categorized, interpreted and analyzed. The studies point to the difficulty faced by deaf people in different sectors of society, such as education, health, leisure and work. Evidence of the absence of translators and interpreters from Libras/ Portuguese Language and of professionals trained in Libras in social spaces, using less effective forms of communication to ensure social inclusion. |
Keywords: | Surdo Comunicação Inclusão social |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal da Fronteira Sul |
Acronym of the institution: | UFFS |
College, Institute or Department: | Campus Chapecó |
Type of Access: | Acesso Aberto |
URI: | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/3815 |
Issue Date: | 2018 |
Appears in Collections: | Pedagogia |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.