Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/4798
Type: | Monografia |
Title: | Mandalas e a geometria do ensino fundamental II |
Author: | Dreon, Taís Cristina |
First advisor: | Binotto, Rosane Rossato |
metadata.dc.contributor.referee1: | Scheffer, Nilce Fátima |
metadata.dc.contributor.referee2: | Petry, Vitor José |
Resume: | O presente trabalho teve como objetivo construir Objetos Virtuais de Aprendizagem (OVA) baseados em mandalas geométricas e realizar análise de possibilidades e potencialidades de conteúdos de geometria e interação por meio de um exercício de imaginação pedagógica. Os quatros OVA foram construídos utilizando-se o software GeoGebra, em que foi disponibilizado o protocolo de construção de cada um deles. Trata-se de uma pesquisa qualitativa propositiva em que os quatro OVA apresentados foram considerados dados da pesquisa e a partir de sua análise individual descreveram-se conteúdos de geometria presentes neles, bem como outras potencialidades observadas como benefícios da interação com o objeto e até a possibilidade de relacionar Matemática e Arte com a realização de um trabalho interdisciplinar. Por fim realizou-se uma classificação dos conteúdos de geometria presentes nesses OVA, em quadros, por ano, do Ensino Fundamental II, conforme objetos de conhecimento presentes na BNCC, para as unidades temáticas Geometria e, Grandezas e Medidas. Como conclusão pode-se elencar que a partir dos OVA foi possível elencar objetos de conhecimento tais como polígonos, simetrias, estudo do círculo e da circunferência, entre vários outros. Ainda se destaca que um deles, o OVA 1, representa uma mandala mais simples e apresenta mais possibilidades de se explorar conteúdos de geometria. |
Abstract: | This work aimed to build Virtual Learning Objects (VLO) based on geometric mandalas and analyze the possibilities and potential of geometry and interaction content through an exercise in pedagogical imagination. The four (VLO) were built using the GeoGebra software, in which the construction protocol for each of them was made available. This is a qualitative propositional research in which the four presented VLO were considered research data and, based on their individual analysis, geometry contents present in them were described, as well as other potentialities observed as benefits of interaction with the object and even the possibility of relating Mathematics and Art with the realization of an interdisciplinary work. Finally, there was a classification of the geometry contents present in these VLO, in tables, per year, of Elementary School II, according to knowledge objects present in the BNCC, for the thematic units Geometry and, Quantities and Measures. As a conclusion it can be listed that from the VLO it was possible to list objects of knowledge such as polygons, symmetries, study of the circle and circumference, among many others. It should also be noted that the first represents a simpler mandala and presents more possibilities to explore geometry content. |
Keywords: | Geometria Ensino e aprendizagem Mandalas Matemática Tecnologias |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal da Fronteira Sul |
Acronym of the institution: | UFFS |
College, Institute or Department: | Campus Chapecó |
Type of Access: | Acesso Aberto |
URI: | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/4798 |
Issue Date: | 21-Oct-2021 |
Appears in Collections: | Matemática |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.