Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/482
Type: Artigo de Periódico
Title: A noção de infância na Didática Magna de Comenius
Other Titles: The notion of childhood in Great Didactic of Comenius
Author: Nicolay, Deniz Alcione
Resume: Este artigo discute as implicações do conceito de infância contido na Didática de Comenius. Ele não partilha de uma perspectiva histórica, mas de uma inspiração genealógica fundamentada na filosofia de Friedrich Nietzsche. Dessa forma, acompanha os princípios didáticos do pastor Morávio, com o intuito de analisar o peso valorativo que tal proposta exerceu sobre os infantis. Verifica, assim, o caráter místico-teológico desse conceito, bem como sua universalização a partir da padronização dos métodos de ensino. Procura enfatizar, ainda, o uso de imagens no processo de interiorização de uma consciência eternamente dependente e inacabada, como a do sujeito na modernidade. Por fim, constitui-se em uma tentativa de desvelar o caráter simbólico dos princípios educativos de uma obra ímpar no cenário da História da Educação e, sobretudo, da infância.
Abstract: This article discusses the implications of the concept of childhood inside the Great Didactic. It doesn’t share an historical perspective, but a genealogic inspiration motivated in Friedrich Nietzsche’s philosophy. In this way, it accompanies the didactic principles of the Moravy clergyman with the intention of analyze the evaluative weight that such proposal exercised on the childish. It checks the mystical-theological character of that concept, as well as its worldwide through the standardization of the teaching methods. It also tries to emphasize the use of images in the internalization process of a conscience, eternal dependent and unfi nished, such as of the subject in modernity. Finally, it is constituted in the tentative of unveiling the symbolic character of the education principles of an odd work in the scenery of Education History and, above all, of the childhood.
Keywords: Infância
Didática Magna
Comenius
Pedagogia
Filosofia da Educação
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade do Vale do Rio dos Sinos
Acronym of the institution: UNISINOS
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/482
Issue Date: 2011
metadata.dc.relation.ispartof: Educação Unisinos
metadata.dc.citation.issue: 1
metadata.dc.citation.volume: 15
Appears in Collections:Ciências Humanas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
NICOLAY.pdf463,96 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.