Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/5040
Type: | Artigo Cientifico |
Title: | Assunção cultural cigana: educação itinerante em foco |
Author: | Camargo, Jeane Soares de |
First advisor: | Bez, Alessandra da Silveira |
Resume: | O presente estudo tem como objetivo discutir o processo educativo entre as crianças ciganas, considerando a itinerância e a cultura como estilo de vida. Delimitando nossa pesquisa, pretendemos analisar a formação docente do professor itinerante, e elaborar possíveis propostas didático-pedagógicas voltadas para crianças de etnia cigana. Para isso, apresentamos aspectos da cultura cigana, para uma melhor compreensão do cotidiano dessa comunidade. Também abordamos questões como integração, currículo, metodologias, a fim de criar um ambiente inclusivo para esses alunos. Como metodologia, utilizamos a abordagem qualitativa, de cunho bibliográfico. Embasamo-nos teoricamente em Paulo Freire (1996), Antunes (2008), Cavalcanti (2007), Bareicha (2013) e Hilkner (2008). A partir da pesquisa, aprimoramos nosso conhecimento sobre o processo de ensino e aprendizagem e percebemos a necessidade de adequações para melhor atender a diversidade de alunos, combatendo a exclusão social e, consequentemente, trazendo a cultura para a sala de aula. |
Abstract: | The current study aims to discuss the education process between gypsy children, considering the itinerance and the culture as lifestyle. Focusing on our research, we intend to analize the teacher formation of the itinerant teacher, and to do some possible didactic-pedagogical proposals towards to the gypsy children. For this, we present aspects of the gypsy culture, in order to have a better understanding of the daily life of this community. We also approach other questions like integration, curriculum, methodologies, in order to create an inclusive environment for these students. As methodology, we used a qualitative approach, with a bibliographic perspective. We are theoretically based on Paulo Freire (1996), Antunes (2008), Cavalcanti (2007), Bareicha (2013) and Hilkner (2008). From the research, we improve our knowledge about the process of the teaching and learning process and we noticed the need of adjustments in order to better answer the diversity of students, fighting against the social exclusion and, consequently, bringing the culture for the classroom. |
Keywords: | Educação não formal Ensino e aprendizagem Formação de professores Ciganos |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal da Fronteira Sul |
Acronym of the institution: | UFFS |
College, Institute or Department: | Campus Chapecó |
Type of Access: | Acesso Aberto |
URI: | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/5040 |
Issue Date: | 18-Jan-2021 |
Appears in Collections: | Pedagogia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
CAMARGO.pdf | 619.96 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.