Please use this identifier to cite or link to this item: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/5106
Type: Artigo Cientifico
Title: O papel da gestão na educação inclusiva
Author: Marcon, Gustavo Sergio
Rossato, Luiz Henrique
First advisor: Gräff, Patrícia
Resume: Este artigo de caráter bibliográfico e documental, traz aspectos sobre a gestão e a inclusão e como essas duas áreas podem e precisam estar em sincronia para a proposta de uma gestão inclusiva. A partir da análise de artigos e documentos orientadores do MEC, traz aspectos de como vem sendo descritas, nas pesquisas acadêmicas, a construção de um ambiente inclusivo e a coordenação da escola de maneira inclusiva e participativa. As análises foram organizadas em dois eixos principais: o papel da gestão associado ao olhar dos gestores e a gestão democrática, criados a partir da seleção e análise de 7 artigos e 2 documentos orientadores do MEC. As conclusões indicam que a gestão inclusiva só pode ser efetivada com a proposta de uma gestão democrática participativa, e os gestores precisam manter um olhar atento à diversidade e promover a participação da comunidade escolar nos processos decisórios.
Abstract: This bibliographical and documental article brings aspects about management and inclusion and how these two areas can and need to be in sync for the proposal of an inclusive management. Based on the analysis of articles and guiding documents from MEC, it brings aspects of how the construction of an inclusive environment and the coordination of the school in an inclusive and participatory way have been described in academic research. The analyses were organized in two main axes: the role of management associated to the managers' view and the democratic management, created from the selection and analysis of 7 articles and 2 guiding documents from MEC. The conclusions indicate that inclusive management can only be effective with the proposal of participatory democratic management, and that managers need to keep an attentive eye on diversity and promote the participation of the school community in decision-making processes.
Keywords: Educação inclusiva
Administração da escola
Gestão democrática da educação
Inclusão escolar
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal da Fronteira Sul
Acronym of the institution: UFFS
College, Institute or Department: Campus Chapecó
Type of Access: Acesso Aberto
URI: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/5106
Issue Date: 15-Oct-2021
Appears in Collections:Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MARCON.pdf375.59 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.