Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/5111
Type: | Monografia |
Title: | Contornos da docência com bebês: uma análise de indicativos da produção teórica |
Author: | Pinto, Talia Lima |
First advisor: | Rivero, Andréa Simões |
metadata.dc.contributor.referee1: | Graff, Patrícia |
metadata.dc.contributor.referee2: | Simiano, Luciane Pandini |
Resume: | Este trabalho, propôs-se a conhecer os indicativos teórico-práticos sobre a docência com bebês, presentes na produção científica recente da área da Educação Infantil. Com esse intuito, realizou-se uma busca no sítio da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd), no período de 2015 a 2020, no Grupo de Trabalho 07 (GT07) - Educação de Crianças de 0 a 6 anos. Conforme os critérios de seleção estabelecidos e após a leitura na íntegra de um conjunto de trabalhos, foram selecionadas 6 pesquisas, as quais foram posteriormente analisadas. Procurou-se dar visibilidade aos indicativos, organizando-os em torno de quatro dimensões ressaltadas pelas pesquisas: a disponibilidade corporal e emocional, a atencionalidade pedagógica, as ações interativas de cuidados pessoais e educação e a valorização e ampliação das linguagens dos bebês. Destaca-se, portanto, que a produção teórica analisada compreende que a atuação docente se orienta pela escuta e observação atenta aos anseios dos bebês, pelo respeito, valorização e ampliação de suas linguagens. Igualmente, é ressaltada a necessidade dos(as) profissionais colocarem-se corporal e emocionalmente disponíveis aos bebês para acolher as suas demandas. As ações interativas em situações de cuidados e a intencionalidade pedagógica do(a) professor(a) também são consideradas imprescindíveis ao processo educativo, pelos autores(as) dos trabalhos. |
Abstract: | This work proposed to know the theoretical and practical indications about teaching with babies, present in recent scientific production in the area of Early Childhood Education. With this in mind, a search was carried out on the website of the National Association for Graduate Studies and Research in Education (ANPEd), in the period from 2015 to 2020, in Working Group 07 (GT07) - Education for Children from 0 to 6 years old. According to the established selection criteria and after reading in full a set of works, 6 researches were selected, which were later analyzed. We sought to give visibility to the indicatives, organizing them around four dimensions highlighted by the research: bodily and emotional availability, pedagogical attention, interactive actions of personal care and education, and the enhancement and expansion of babies' languages. It is noteworthy, therefore, that the analyzed theoretical production understands that the teaching activity is guided by listening and attentive observation of the wishes of babies, by respecting, valuing and expanding their languages. Likewise, the need for professionals to make themselves bodily and emotionally available to babies to accommodate their demands is highlighted. Interactive actions in care situations and the teacher's pedagogical intention are also considered essential to the educational process, by the authors of the works. |
Keywords: | Educação infantil Docência Bebês Ensino e aprendizagem |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal da Fronteira Sul |
Acronym of the institution: | UFFS |
College, Institute or Department: | Campus Chapecó |
Type of Access: | Acesso Aberto |
URI: | https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/5111 |
Issue Date: | 20-Oct-2021 |
Appears in Collections: | Pedagogia |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.